Gebwell investoi ja kasvaa ekologisten jäähdytys- ja lämmitysratkaisujen edelläkävijänä
Pohjoissavolainen Gebwell tavoittelee kasvua ekologisten jäähdytys- ja lämmitysratkaisujen edelläkävijänä. Se oli ensimmäisiä suomalaisyrityksiä, jotka toivat lämpöpumput suuriin kiinteistöihin.
Tarttuminen kiinteistölämpöpumppujen yleistymisen trendiin on kannattanut. Pohjois-Savossa Leppävirralla sijaitsevan Gebwellin liikevaihto kasvoi vuonna 2021 yli 15 prosenttia, ja kasvua on ollut sen jälkeenkin.
”Monet alan yritykset ovat panostaneet omakotitaloihin ja pieniin kiinteistöihin. Euroopassa niiden lämpöpumppuja tuotetaan isot määrät, mutta kiinteistölämpöpumppuihin erikoistuneita yrityksiä on vähemmän. Me olemme panostaneet niihin”, kertoo myyntijohtaja Petrus Monni.
Gebwellin pääliiketoiminta muodostuu maalämpöpumpuista, kaukolämmönjakokeskuksista ja energiavaraajista, jotka ovat usein liitännäisiä lämpöpumppuratkaisuihin.
- Gebwell on Pohjois-Savossa Leppävirralla 2006 perustettu yritys. Pääkonttori ja tuotantotilat sijaitsevat Leppävirralla.
- Tytäryhtiöt Ruotsissa ja Puolassa.
- Toimittaa ympäristöystävällisiä ja ekologisia lämmitys- ja jäähdytysratkaisuja. Asiakkaita ovat LVI-urakoitsijat, loppukäyttäjinä erityisesti suuret yrityskiinteistöt ja asunto-osakeyhtiöt.
- Tavoittelee merkittävää roolia ympäristöystävällisten ratkaisujen tuottajana osana energiamurrosta.
- Työntekijöitä lähes 300.
- Liikevaihto 53 miljoonaa euroa vuonna 2022.
”Nämä teknologiat ovat tänä päivänä ja tulevaisuudessa ympäristöystävällisimmät sekä tulevaisuuskestävät ratkaisut. Toki ympäristöystävällisyys riippuu sähköntuotantolaitoksista”, Monni toteaa.
Hän muistuttaa, että jo nyt pohjoismainen kaukolämpö on maailman mittapuulla vähäpäästöistä – ”maailman parasta kaukolämpöä”.
Tehokasta energiankierrätystä
Jos vielä kymmenen vuotta sitten lämpöpumppujen ja kaukolämmön välillä oli vastakkainasettelua, nykyään kaukolämpöä tehdään yhä enenevissä määrin lämpöpumppujen avulla energiansäästösyistä.
”Edelläkävijyytemme perusajatus on se, että jos jostain saadaan energiaa, sitä kierrätetään mahdollisimman tehokkaasti ja hyödynnetään kiinteistössä. Hukkaenergia piiskataan lämpöpumpulla uuteen käyttöön ja energiasta saatu hyöty pyritään maksimoimaan kiinteistön sisällä”, luonnehtii Gebwellin toimitusjohtaja Janne Rahunen.
Lämpöpumppujen avulla saadaan muun muassa hyödynnettyä lauhdelämpöä. ”Nyt jo monet kauppakiinteistöt, joissa on pakaste- ja kylmälaitteita, saneerataan tänä päivänä siten, että kiinteistö itsessään lämpenee lauhdelämmöllä”, Monni toteaa.
Myös suurten datakeskusten hukkalämpöä voi hyödyntää. Ei sellaisenaan, mutta maalämpöpumpun teknologian avulla sitä voidaan syöttää kaukolämpöverkkoon. Siten voidaan tulevaisuudessa vähentää kaukolämpöinvestointeja ja tarvetta uusiin laitoksiin.
Monnin mukaan kestävät lämmitys- ja jäähdytysratkaisut tunnetaan jo hyvin Suomessa ja Pohjoismaissa, mutta ei välttämättä kaikkialla Euroopassa. Esimerkiksi Puolassa tunnetaan omakotitalojen lämmitys lämpöpumpuilla mutta ei sitä, että lämpöpumpuilla voi lämmittää myös isoja kiinteistöjä.
”Se, että Puolan tehtaamme lämpenee maalämmöllä, on vierailijoillemme silmiä avaava kokemus.”
Uusi Puolan tehdas – 3,5 miljoonan euron investointi – otettiin käyttöön viime vuonna. Tulevaisuudessa sen kokoa aiotaan tuplata.
Energiatehokasta käyttöä ja kierrätystä
Lämpöpumppu on pitkäaikainen investointi, johon vaikuttavat laitevalinnat, ”ajotapa” ja se, että huollot on tehty asianmukaisesti.
Gebwellin maalämpöpumppujen lämpö kerätään kalliosta ja pumput ovat itsessään fossiilittomia. Sähköä tarvitaan lämpöpumpun pyörittämiseen. Jos käytettävä sähkö on päästötöntä, ratkaisu on täysin fossiiliton.
Lämpöpumppujen elinkaari on riippuvainen käyttöolosuhteista.
”Asiantunteva huoltoasentaja havainnoi ja opastaa laitteen energiatehokkaaseen käyttöön. Energiatehokas käyttö ja pitkä elinkaari kulkevat usein käsi kädessä”, Janne Rahunen kuvailee.
Ympäristöystävällisyyteen vaikuttavat myös suunnittelu ja asennustyö.
”Lämpöpumppua voi karkeasti verrata autoon. Sitä huolletaan pitkin matkaa, ja olosuhteet vaihtelevat. Jollakin kuljettajalla on raskaampi kaasujalka kuin toisella. Sama on lämpöpumpuissa. Käyttötapa ja se, miten hyvin niitä hoidetaan, vaikuttavat elinkaareen”, Rahunen sanoo.
Lisäksi lämpöpumpun sisällä olevat osat ovat terästä ja kuparia eli kierrätettävissä olevaa ainesta. Myös ongelmajätteeksi katsottavat kylmäaineet voidaan kierrättää uudelleen. Kompressorien öljy menee käsittelylaitokseen. Gebwellin lämpöpumppujen kierrätysmaksut on valmiiksi maksettu.
Uusi laboratorio tuotekehitykseen tulossa
Vihreään siirtymään perustuva kasvu on vaatinut yritykseltä tuotekehitykseen, kiinteistöihin ja konekantaan satsaamista sekä hyvän alihankkijaverkoston luomista. Tuorein investointi on uusi laboratorio Leppävirralla.
”Saamme kehitettyä uudessa laboratoriossa tuotteitamme entistä pidemmälle. Lisäksi pystymme jatkossa tuomaan markkinoille isompia kokonaisuuksia. Se on iso investointi. Isoin panos on kuitenkin ihmisissä ja osaamisessa”, Rahunen kiittää.
Molemmat johtajat kehuvat Gebwellin sitoutunutta ja taitavaa henkilöstöä.
”Meillä on myös paikkakunnalla iso vastuu, koska olemme iso työnantaja. Pidämme huolen omistamme”, Rahunen toteaa.
Tuotekehityksessä Gebwell on hyödyntänyt IoT:ta ja kerryttänyt käyntidataa lämpöpumpuista monen vuoden takaa. IoT mahdollistaa myös kiinteistöjen välillä tapahtuvaa energian optimointia.
”Se on selvä jatkosteppimme. Emme enää optimoi tapahtumia yhden yksikön näkökulmasta, vaan laajemmassa mittakaavassa. Lisäksi käytämme useampia energialähteitä: aurinkoa, tuulta ja edullista sähkön hintaa”, Rahunen luettelee.
Esimerkiksi viime talvena sähkön huidellessa kovissa hinnoissa Gebwellin laitteisiin tuli sähköenergian hintaohjaus. Kun sähkönhinta oli matalammalla, lämmitettiin enemmän – ja kalliin sähkön aikana vähemmän.
Helpompaa asennusta ja osaajapulan lievittämistä
Yrityksessä on kehitetty myös lämpöpumppujen automaatiota.
”Usein urakoitsijat joutuvat kasaamaan järjestelmiä monista eri palasista. Me olemme yrittäneet vähentää palapeliä. Teemme lämpöpumppuratkaisuja, jotka mahdollistavat laajemman asiakaskunnan lämpöpumppujen asennukseen”, Monni kertoo.
Gebwellin asiakkaina ovat alan jätit, kuten Tom Allen Senera ja ST1 Lähienergia. Osa asiakkaista puolestaan saattaa asentaa muutaman lämpöpumppujärjestelmän vuodessa. ”Heitä autamme tuotteella ja oheispalveluilla. Lisäksi tämä on yksi työkalu, jolla pystymme lievittämään osaajapulaa”, Monni sanoo.
Toimitusjohtaja kiittelee asiakkaiden roolia tuotekehityksessä.
”He ovat antaneet todella ison panoksen tuotteiden kehityshankkeisiin. Yhteistyö asiakkaiden kanssa on avannut meille, mitä ratkaisuja kentällä oikeasti tarvitaan ja mihin suuntaan kehitystä pitää viedä. Totta kai isot raamit tulevat Eurooppa-tason lainsäädännöstä, mutta mausteet ja vivahteet pitää pystyä hakemaan omasta asiakaskentästä.”
Teksti: Marjo Vuorinen
Kuvat: Markus Aspegren