Yritysten viesti on selkeä: Yrityksen vastuullisuustyö määrittää sen tulevaisuuden
Koronatunnelin päässä näkyy jo valoa ja yrityksissä on ryhdytty pohtimaan, millainen on pandemian jälkeisessä maailmassa toimivan, menestyvän yrityksen strategia. Vastuullisuuden merkitys yritysten maineen rakentajana sekä sen mukanaan tuoma arvo ovat kasvaneet.
Me Teknologiateollisuudessa uskomme, että tämä tulee jatkossa näkymään yhä useamman yrityksen strategiassa. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden katsotaan olevan entistä olennaisempi osa yritysstrategiaa, ja sen halutaan korulauseiden sijaan olevan tekoja ja yhä vahvemmin osa yrityksen arkea.
Vastuullisuuden tuominen yritysstrategian ytimeen lähtee strategiauudistusta työstävissä yrityksissä usein liikkeelle yrityksen tarkoituksen – siis yrityksen olemassaolon merkityksen – kirkastamisesta. Jokaisessa yrityksessä tulisi ymmärtää, mikä on yrityksen ydintehtävä yhteiskunnassa ja miten tätä tehtävää toteutetaan. On tiedettävä, miksi töitä tehdään. Tällöin kaikille voi syntyä oivallus ja ymmärrys siitä, että jokaisen työntekijän rooli ja tehtävä on merkityksellinen ja osa suurempaa yhteistä tarkoitusta ja tavoitetta.
Suomi on ensimmäistä kertaa kestävän kehityksen kärkimaa, kertoo tuore selvitys. Raportin mukaan Suomi on saavuttanut tai on lähellä saavuttaa tavoitteet, jotka liittyvät terveyteen, veteen, energiaan, eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentämiseen, rauhaan, oikeusvaltioon sekä laadukkaaseen koulutukseen. Tämä on hieno saavutus. Haasteita riittää kuitenkin yhä. Ne liittyvät ilmastotoimiin sekä vastuulliseen kuluttamiseen ja tuotantoon.
”Teknologiateollisuuden jäsenyritykset tekevät paljon töitä kestävämmän tulevaisuuden eteen.”
Olemme sitoutuneet Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi 1,5 asteeseen ja tuemme EU:n biodiversiteettistrategian tavoitetta, jonka mukaan luonnon monimuotoisuus on lähtenyt toipumaan vuoteen 2030 mennessä. Ekologinen vastuu on syvällä yritystemme DNA:ssa, ja me kannamme vastuumme puhtaamman tulevaisuuden rakentamisessa.
Vastuullisuus on ilmasto- ja ympäristötoimien lisäksi paljon muutakin. Se on vastuunkantoa ihmisistä läpi arvoketjujen. Se on myös yritysten menestymisen mukanaan tuomia verovaroja, työpaikkoja ja investointeja. Kun talous on vakaalla pohjalla, on mahdollista vahvistaa myös vastuullisuustyön tekemistä entisestään.
Kysyimme hiljattain jäsenyrityksiltämme vastuullisuudesta ja sen merkityksestä liiketoiminnalle. Viesti oli hyvin selkeä. Yritykset nostavat vastuullisuuden yhä tiiviimmin osaksi niin tuotteitaan, palveluitaan kuin omaa toimintaansa laajemminkin. Kaikki kolme vastuullisuuden pilaria (taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen) nähdään yhtä merkityksellisiksi ja tärkeiksi yrityksen tulevaisuuden kannalta.
Kyselyn vastauksissa nousi selkeästi esiin, että vastuullista liiketoimintaa pidetään yrityksissä perusedellytyksenä kaikelle liiketoiminnalle ja että se on tärkeä kilpailuetu. Moni Teknologiateollisuuden yritys kertoi halustaan olla oman toimialansa edelläkävijä. Viestinä oli, että vain vastuullisesti toimimalla voidaan varmistaa yrityksen pitkäaikainen jatkuminen. Vastuullisuus nähdään yrityksissä kuluerän sijaan paremman bisneksen mahdollistajana.
Mistä tämä kaikki kertoo? Miksi yhä useampi yritysjohtaja nostaa vastuullisuuden koko liiketoiminnan yhdeksi tärkeimmistä kulmakivistä? Vastaus on hyvin yksinkertainen: vastuullinen yritys on niin asiakkaiden, henkilöstön, sijoittajien kuin muidenkin sidosryhmien silmissä kilpailijaansa halutumpi kumppani.
Yrityksille on selvää, että sidosryhmät arvostavat vastuullisesti toimivia yrityksiä. Vastuullisuuden halutaan olevan yhä helpompi tapa valita. Ne yritykset, jotka huomioivat tämän omassa toiminnassaan, onnistuvat usein kasvattamaan asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta asiakasuskollisuutta. Tämä näkyy suoraan positiivisena taloudellisena tuloksena. Samalla kun asiakasodotukset ovat kasvaneet, on tullut myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia yritysten vastatessa kysyntään ja tarjotessaan vastuullisempia ratkaisuja ja vaihtoehtoja.
”Ne yritykset, jotka huomioivat vastuullisuuden omassa toiminnassaan, onnistuvat usein kasvattamaan asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta asiakasuskollisuutta.”
Myös työntekijöille yritysvastuu on yhä tärkeämpää. Moni haluaa kokea tekevänsä merkityksellistä työtä sekä toimia osana sellaista työyhteisöä, jossa edistetään itselleen tärkeitä arvoja. Meistä yhä useammat haluavat olla kehittämässä niitä ratkaisuja, joilla edistetään kestävää kehitystä, kannetaan vastuuta luonnon monimuotoisuudesta tai ratkaistaan ilmastonmuutoksen haasteita.
Vastuullisuus on siis yhä enenevissä määrin kannattavaa liiketoimintaa. Vastuullisuuden myötä osakkeen arvo nousee, sillä on alentavia vaikutuksia pääomakustannuksiin ja sen avulla voidaan yksinkertaisesti parantaa tulosta.
Vastuullisuudessa on paljon potentiaalia. Me Teknologiateollisuudessa haluamme kannustaa yrityksiä ottamaan vastuullisuuden agendalleen. Me uskomme, että vastuullisuus voi olla yritykselle aidosti kilpailuetu.
Yrityksille suunnatussa vastuullisuuskyselyssä kysyimme myös, kuinka tärkeänä, asteikolla 0–10, yrityksissä pidetään sitä, että toimialalle vahvistettaisiin omat vastuullisuuslinjaukset. Vastausten keskiarvo oli 8,6. Me kuuntelimme jäseniämme ja julkistimme 16.6.2021 yritysten kanssa yhdessä tehdyt, koko toimialaa koskevat vastuullisuuslinjaukset.
Me Teknologiateollisuudessa haluamme olla vastuullisuuden edelläkävijöitä. Vastuullisuus on osa jokapäiväistä toimintaa ja se on menestyvän liiketoiminnan perusta. Se määrittää yrityksen tulevaisuuden.