Kumpi voittaa: opettamisen supertähti vai joukkueellinen uutta oppivia opettajia?

Marianna Jokila

Kumpi voittaa: opettamisen supertähti vai joukkueellinen uutta oppivia opettajia?

Mon, 02/08/2021 - 11:56 |
Marianna Jokila

Olemme tottuneet Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiössä vuosittain julkaisemaan kysymyksen: Kuka on huippuhyvä matemaattisten aineiden opettaja? Olemme pyytäneet ilmiantoja näistä loistoyksilöistä, koska halusimme muistaa heitä tunnustuspalkinnoin ja tuoda esiin hyviä opetuskäytäntöjä. Ja ehdotuksia on sadellut aivan mielettömille tyypeille! Muistatteko vielä lukiolaisten Youtube-suosikin Matikka-Villen tai Sarin, joka liikuttaa lapsia laskemisen ohessa? Entä Marko, joka opettaa lapset puhumaan matematiikkaa?

Onko joku syntynyt Matikka-Villeksi vai voiko sellaiseksi oppia?

Nyt kuitenkin ryhdyimme pohtimaan, että miten parhaaksi tullaan. Onko joku syntynyt Matikka-Villeksi vai voiko sellaiseksi oppia? Koska uskomme vahvasti jatkuvaan oppimiseen, vastaus on mielestämme ehdottomasti: voi oppia tai ainakin kannattaa yrittää! Tästä syystä päätimme tänä vuonna uudistaa opettajien kannustamista. Haluamme kannustaa opettajia lisäämään omia joustavan matemaattisen ajattelun taitojaan jakamalla vuoden aikana sata kappaletta 1 000 euron stipendejä Joustavaan matematiikkaan (JoMa) -opintokokonaisuuden suorittaneille.

JoMa-kursseilla pyritään kehittämään matematiikan opetukseen mielekkäämpiä tehtäviä ja tarjoamaan malleja, joiden avulla laajennetaan oppilaiden matemaattisen ajattelun joustavuutta motivoivilla tavoilla. Kuka tahansa koulussa tai varhaiskasvatuksessa työskentelevä voi suorittaa täydennyskoulutuksen, ja heistä sata ensimmäistä saa meiltä stipendin! 

Opettajien lisäkoulutus on usein kallista ja sijaisjärjestelyt hankalia. Joustavaan matematiikkaan -ohjelma on osallistujilleen maksuton, pohjautuu vankkaan tieteelliseen osaamiseen ja sen voi suorittaa verkossa asuinpaikasta riippumatta. Ja mikä tärkeintä, JoMa kerää suorittajiltaan jatkuvasti kiitosta kurssien hyödyllisisistä sisällöistä, esimerkiksi: “Toivottavasti mahdollisimman moni kävisi tämän kurssin; avasi aivan uuden maailman!” tai ”Uskallan myös hyväksyä oppilaiden omia ratkaisuyrityksiä kirjan tehtäviin, vaikka kirjan esimerkeissä ei mainittaisi ko. vaihtoehtoja ollenkaan. Ai että sitä riemua, kun tehtävään löytyikin 16 erilaista ratkaisua!”*     

Tavoitteenamme on kannustaa opettajia laajalla rintamalla jatkuvan oppimisen pariin.

Esimerkkien ja edelläkävijöiden voima on tärkeä, mutta haluamme nyt säätiössä tarjota opettajille itselleen mahdollisuuden ottaa oma palkintonsa. Tavoitteenamme on kannustaa opettajia laajalla rintamalla jatkuvan oppimisen pariin. Matematiikan opettaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista, sillä oppijat ovat keskenään hyvin erilaisia. Tästä syystä on ainoastaan reilua, että sen opetukseen on tarjolla tukea ja uusia ideoita.

Uuden oppimisen kautta haluamme luoda Suomen kouluihin kulttuurin, jossa matematiikka on kivaa ja kiinnostavaa, ja sen parissa voi viettää aikaa rohkeasti tutkien ja pohdiskellen. Jokainen innokkaampi matematiikan oppija on suuri voitto koko Suomelle – ja se innokkaampi oppija voi hyvin olla opettaja, joka säteilee uutta osaamistaan tuleville matematiikan sukupolville.

Marianna Jokila
Projektipäällikkö, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, marianna.jokila@teknologiateollisuus.fi, @MJokila

*Lainaukset JOMA-koulutuksen nettisivuilta

Lue myös: Mikä mättää matematiikassa?