Marianna Jokila

Mikä mättää matematiikassa?

|
Marianna Jokila

Matematiikka, tuo yksi vanhimmista tieteenaloista, avain teknologian maailmaan ja tietysti myös monien koululaisten kauhu. Kun sanoo “matematiikka”, kuulijassa herää välittömästi tunteita. Joillekin se on ilon ja ylpeyden aihe, mutta aivan liian monelle jo pelkkä sana aiheuttaa välitöntä ahdistusta. Pitäisikö näin olla? Ei tietenkään. Koulumatematiikka ei ole mikään maaginen älykkyyden mittari, jonka tarkoituksena on paljastaa typerykset.

Sanon nyt suoraan rohkean väittämän: usein heikot matematiikan oppilaat eivät vain ole saaneet itselleen sopivaa matematiikan opetusta. Maaginen matikkapää, josta jotkut itseään onnittelevat, on aika pitkälti huuhaata. Todellisuudessa matikkapään kehittyminen vaatii rutkasti harjoittelua – toki jotkut vaativat suurempia harjoitusmääriä kuin toiset. Kaikki eivät opi samanlaisin metodein: on tärkeää, että jokainen oppija saa tarvitsemaansa opetusta sekä tukea matemaattisen ajattelun kehittymisessä. Meidän ei koskaan tulisi piiloutua jonkun syntymälahjana saadun matikkapään taakse. Se mystifioi matematiikan harvojen oikeudeksi, eikä ota mukaan kaikkia.

Meidän ei koskaan tulisi piiloutua jonkun syntymälahjana saadun matikkapään taakse. Se mystifioi matematiikan harvojen oikeudeksi.

Välillä käy myös niin, että joku läheinen – äiti, isä, ystävä tai jopa opettaja – tartuttaa lapseen oman matematiikka-ahdistuksensa. Pienet huomautukset siitä, miten itsekään ei osaa hyvin matematiikkaa tai miten perheessä kaikilla on huono matikkapää, tarttuvat salakavalasti myös lapsiin. Se on harmillista, sillä minäpystyvyyden kokemus on olennainen osa oppimista. Erityisesti useat tytöt kokevat luonnontieteet itselleen vieraiksi. Suomalaiset tytöt ovat PISA2015-tutkimuksen mukaan maailman huipulla LUMA-aineissa, mutta aivan liian moni heistä hylkää ne opiskeluvalintoja tehdessään. Matematiikka ja luonnontieteet kaipaavatkin kipeästi positiivisia esikuvia.

Erityisesti useat tytöt kokevat luonnontieteet itselleen vieraiksi. Matematiikka ja luonnontieteet kaipaavatkin kipeästi positiivisia esikuvia.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö on koko historiansa ajan tukenut koulujen uudistumista sekä matematiikan oppimista ja opettamista. Meidät tunnetaan erityisesti maan parhaille pitkän matematiikan kirjoittaneille ylioppilaille jakamistamme stipendeistä sekä palkinnoista matemaattisten aineiden opettajille. Mutta olemme huomanneet, että pelkkä huippujen tukeminen ei riitä. Siitä syystä olemme tukeneet laajasti innostusta ja osaamista rakentavia toimia, kuten LUMA Suomea, Turun Yliopiston oppimisanalytiikkatyökalun ViLLEn kehittämistä sekä Innokas-teknologiaopetuksen laajentamista. Olemme myös pyrkineet esittelemään hyviä esikuvia ja tarinoita matematiikan hyödyllisyydestä blogissamme.

Takaisin alkuperäiseen kysymykseeni: mikä mättää matematiikassa? Vastaukseni on, että ei mikään. Matematiikka on ja pysyy sekä haastavana että palkitsevana kouluaineena. Tärkeintä on, että sen oppimiseen ja onnistumisen kokemuksiin on oikeus ihan jokaisella. Matematiikka on joukkuelaji, ja sen soveltamisessa tarvitaan monenlaisia osaajia ja ajattelijoita!

Marianna Jokila
Projektipäällikkö, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö
@TechFinland100 @MJokila