Lomautetuista tukea opiskelijoille? – Oppilaitoksissa tarvitaan nyt ennakkoluulottomia kokeiluja työelämän vaatiman ammattitaidon saavuttamiseksi

Milka Kortet

Lomautetuista tukea opiskelijoille? – Oppilaitoksissa tarvitaan nyt ennakkoluulottomia kokeiluja työelämän vaatiman ammattitaidon saavuttamiseksi

Wed, 06/17/2020 - 14:18 |
Milka Kortet

Ammattioppilaitoksissa mietitään jo nyt ensi syksyä ja sitä, miten vientiteollisuuden yritysten koronavaikeudet heijastuvat niiden opetukseen. Pystyvätkö yritykset tarjoamaan opiskelijoille koulutus- ja oppisopimuspaikkoja vai istua torottavatko he vain oppilaitoksissaan ammattia oppimassa?

Vientiteollisuuden yritykset ennakoivat vaikeaa syksyä ja loppuvuotta. Tilauskanta hiipuu ja uutta myyntiä on haastavaa tehdä muuttuneessa taloustilanteessa. Iso kysymysmerkki on myös se, tuleeko COVID-19-epidemian uusi aalto ja miten nyt päätetyt julkiset elvytystoimet purevat.

Ideaalitilanteessa ammatin oppiminen ja sen näyttäminen tapahtuvat aidoissa työtilanteissa.

Yritysten huoli tulevasta heijastuu väistämättä ammatilliseen koulutukseen. Ideaalitilanteessa ammatin oppiminen ja sen näyttäminen tapahtuvat aidoissa työtilanteissa koulutus- tai oppisopimuksella ja työpaikkaohjaajan tuella. Iso syksyyn liittyvä kysymys on, miten yritykset pystyvät tarjoamaan opiskelijoille koulutus- ja oppisopimuspaikkoja, jos toiminta on hiipumassa, ulkopuolisia ei voida tartuntariskin vuoksi päästää yrityksiin tai henkilöstö on lomautettu.

Pahimmassa tilannekuvassa syksyllä palataan ammatin oppimisessa takaisin pelkkiin oppilaitosympäristöihin. Opetus- ja kulttuuriministeriö on tilanteeseen jo varautunut säädösmuutoksella. Sääntelyä joustavoitetaan siten, että näytöt voitaisiin koronavirusepidemiasta johtuvien syiden vuoksi toteuttaa suorittamalla muita käytännön tehtäviä, jotka mahdollisimman hyvin vastaavat aitoja työtilanteita ja työprosesseja.

Ministeriö on myös käynnistänyt ja kohdentanut resursseja ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmaan. Ohjelmassa mahdollisestaan lisäresursseja oppimisympäristöihin ja opetustyöhön.

Ehdottaisin ratkaisujen etsimistä lähempää sekä ennen kaikkea kumppanuusyhteistyöstä.

Nyt tulisikin miettiä ennakkoluulottomia kokeiluja, joilla varmistetaan se, että oppilaitosympäristössä tapahtuva oppiminen mahdollistaa työelämän edellyttämän ammattitaidon saavuttamisen.  Jossakin varmasti jo kehitellään esimerkiksi virtuaalitodellisuuteen pohjaavien oppimisympäristöjen laajempaa hyödyntämistä. Itse ehdottaisin ratkaisujen etsimistä lähempää sekä ennen kaikkea kumppanuusyhteistyöstä.

Yksinkertaisin ratkaisu olisi se, jossa syksyllä mahdollisesti lomautettu ammattilainen tarjoisi työelämän osaamistaan oppilaitokselle opiskelijoiden ammatin opettamisen tueksi. Työpaikkaohjaaja voisi käydä ohjaamassa oppilaitoksessa oppimista sekä olla mukana järjestämässä työelämää vastaavia näyttöjä. Jos opiskelija ei voi tulla työpaikalle voi työpaikan myös tuoda tällä ratkaisulla opiskelijan luokse.

Lisätiedot:

Johtava asiantuntija Milka Kortet, puh. 050 569 7856, milka.kortet@teknologiateollisuus.fi, twitter: @KortetMilka

Lisää aiheesta:

Blogi: Työelämän rooli oppimisessa uhkaa unohtua hallituskauden tärkeimmässä koulutuspoliittisessa uudistuksessa

Blogi: Unohdimmeko kansainväliset opiskelijamme Covid-19-epidemiassa? – Tänne jääneistä opiskelijoista on syytä pitää kiinni

Artikkeli: Innofactorin Sami Ensio palkkasi kriisin aikana lisää väkeä ja otti lisälainaa

Related articles