Kansallista maakuvaa hyödynnettävä paremmin

|
Juha Saarnio

Suomesta on luotu maakuva, mutta sen hyödyntäminen on puutteellista. Suomesta osataan kyllä kertoa kursorisesti, mutta kansainvälistyvien yritystemme tarinat lähtevät useimmin teknologiasta ja sen ylivertaisuudesta liikkeelle.

Lisäksi suomalaiset yritykset eivät turhan aktiivisesti etsi yhteistyön mahdollisuutta toistensa kanssa ulkomailla. Toimintaa karakterisoivat enimmäkseen itse tekeminen pienin panoksin ja riskien karttaminen. Onko juna ajanut tällaisen mentaliteetin ohitse?

Euroopasta ei ole juuri syntynyt Googlen, Facebookin tai Amazonin kaltaisia yrityksiä, jotka rakentavat Internetin päälle oman alustansa ja jonka ympärille yrityksen kansainvälinen liiketoiminta rakentuu. Kotimaisten markkinoiden pienuus ja pirstaleisuus vaatisivat kuitenkin kasvun etsimistä ulkomaisilta markkinoilta. Alustatalouden helposti skaalautuvat bisnesmallit ovat monien kansainvälisten menestyjien käytössä. Suomen korkeatasoinen verkkoinfrastruktuuri ja tietosuoja antavat meille erinomaiset lähtökohdat alustatalouden hyödyntämiseen juuri Suomessa. Meillä on tässä asiassa selvä kansainvälinen kilpailuetu.

Suomi on hyvin erityisessä tilanteessa juuri tällä hetkellä. Alustatalouden merkityksen kasvun kautta yhä kasvava vuo varallisuutta valuu ulos maasta ja samalla vienti on takellellut. Tämä tarkoittaa suoraan sanottuna köyhtymistä. Jos rahavirta on ulospäin ja taseet negatiivisia, on syytä olla todella huolissaan Suomen tulevaisuudesta. Sen lisäksi, että tarvitsemme pikaista tarttumista alustatalouden suomiin mahdollisuuksiin, meidän on entistä enemmän alettava puhaltaa yhteen hiileen ja lopettaa turha keskinäinen kilpailu.

Toimintatapojen muutos muuttaa maakuvaakin

Monien verrokkimaiden, kuten esim. Ruotsin, yritykset toimivat myös ulkomailla melko homogeenisena joukkona järjestäen yhteisiä tapahtumia sekä jakaen leadeja ja mahdollisuuksia, kun eivät itse niitä voi hyödyntää tai tarvitsevat kumppaneita niiden tehokkaaseen kotiuttamiseen. Tärkeimpänä mahdollistajana käytetään kuitenkin maakuvaa – ruotsalaisuus, maan arvot ja puhtaus, osaaminen ja referenssit.

Yritysten, akateemisen maailman ja julkisen sektorin on todellisessa yhteistyössä pysäytettävä köyhtymisen kierre. Alustatalous mahdollistaa rahavirtojen kääntymisen takaisin Suomeen päin, mutta samalla vienti on saatava vetämään. Suomella on resurssit ja mahdollisuus luoda erittäin positiivinen maakuva, jolla saada kasvua aikaan sekä ulkomailla, että kotimaassa sekä voidaan houkutella kansainvälistä pääomaa maahan. Kun yhdistämme maakuvaamme luonnon, puhtauden, turvallisuuden, korkean teknologian, parhaan tietosuojan sekä loistavan tietoliikenneinfrastruktuurin, nostamme profiiliamme maailman silmissä huomattavasti.

Ehdotammekin, että strateginen maakuvamme täydennetään välittömästi ja tavoitteeksi otetaan sen hyödyntäminen kaikkien yritystemme viestinnässä. Se myös osaltaan auttaa luomaan yhteen hiileen puhaltamisen ja ylpeyden kulttuurin yrityksiimme. Esim. Kiinassa on selvästi tilausta tehdä syvenevää yhteistyötä korkean teknologian, saastuttamattoman teollisuuden ja terveen elintavan Suomen kanssa.

Kun suomalaiset esiintyvät yhteisenä, iloisena joukkona maailmalla ja tarjoavat uusimmat alustatalouden toimintamallit asiakkaiden käyttöön, menevät samalla kaupaksi myös perinteisemmätkin tuotteet.

Juha Saarnio
Head of Innovation Networks