Teppo Aatola, Meconet, Uudistujat-sarja
Yritystarina

Tiesitkö käyttäväsi tämän yrityksen tuotteita yli 100 kertaa päivässä? – Meconetin kasvun salaisuus on rohkeat teknologiainvestoinnit

3.12.2020 klo 15.43
Mitä yhteistä on helsinkiläisen kauppakeskus Triplan reikäseinällä, lukolla ja valaisimella? Niissä kaikissa on Meconetin metallikomponentteja. Uudistujat-sarjamme 4. osassa hyvää kasvua tekevä vantaalaisyritys valmistaa tuotteita, joiden kanssa meistä jokainen on todennäköisesti yli 100 kertaa päivässä tekemisissä.

Eikä ihme. Meconetin asiakkaat toimivat sähkötuote-, tietoliikenne-, elektroniikka-, rakennus-, terveys- sekä kulkuvälineteollisuudessa. Ne käyttävät Meconetin metallikomponentteja esimerkiksi pistorasioissa, lukituslaitteissa, lääkeannostelijoissa, jääkaapeissa, autoissa ja työkoneissa.

Kysyntää riittää.

Liikevaihdon kasvukäyrä on kurottanut vuosi toisensa jälkeen ylöspäin. Vuodesta 2015 Meconetilla on ollut voimakas kasvustrategia. Vuonna 2009 liikevaihto oli vajaa 25 miljoonaa euroa.

”Kun hyppäsin tähän tehtävään vuonna 2014, liikevaihdon tavoitteeksi asetettiin 50 miljoonaa euroa”, toimitusjohtaja Teppo Aatola kertoo.

Tavoite saavutettiin 2019. Viisi viime vuotta on ollut käytännössä orgaanista kasvua.

”Nyt olisimme selkeästi yli 50 miljoonan, mutta korona kuritti asiakaskenttää ja sitä kautta meitä.”  

Kasvua on ensi vuodelle kuitenkin odotettavissa. Voitettua kauppaa on sen verran, että uuden kaupan myötä kasvu jatkuu. Pitkän aikavälin kasvustrategia on tuplata omistaja-arvo ja liikevaihto vuoteen 2030 mennessä.

Muutoshalu ja näkemyksellisyys tuovat kumppaneita

Yli satavuotiaan perheyrityksen muutoshalu ja näkemyksellisyys on Aatolan mukaan vienyt yrityksen monien isojen ja nimekkäiden globaalien sekä kotimaisten yritysten kumppaniksi. Sellaisten kuten ABB, AGCO, Assa Abloy, K.Hartwall, Schneider Electric ja Valmet Automotive.

Yli 2000 asiakasta ympäri maailmaa
  • Meconetilla on yli 250 työntekijää kuudessa toimipisteessä: Vantaalla, Pihtiputaalla, Äänekoskella, Tukholmassa, Virossa ja Venäjällä.
  • Liikevaihto on 51 miljoonaa euroa.
  • Asiakkaita on yli 2000 ympäri maailmaa.
  • Meconet on markkinajohtaja jousien- ja lankamuotojen valmistuksessa sekä meistetyissä- ja syvävedetyissä ohutlevytuotteissa.
  • Meconetin juuret juontuvat vuoteen 1896, jolloin Viktor Wilhelm Holmberg perusti V.W. Holmberg Oyn. Vuonna 1941 Arvo Parmasuo ja Viljo Maaranen perustivat Oy Teräsjousen. Vuonna 2001 sukujen yritykset, Holmtek (1986) ja Teräsjousi fuusioituvat ja syntyy Meconet. Sitä ennen niillä oli vuosia vahva yhteistyö.
  • Yritys on jatkuvan parantamisen filosofiaan, Leaniin fokusoitunut yhtiö. Asiat halutaan tehdä läpinäkyväksi ja yhdessä.
  • Valmistavia tehtaita on Suomessa sekä Virossa. Venäjällä, Ruotsissa ja Sveitsissä on myyntikonttorit. Tänä vuonna Ruotsin valmistusyksikön toiminnot siirrettiin Suomeen.
  • Kaikki yksiköt on sertifioitu ISO 9001-laatujärjestelmän ja ISO 14 001 -ympäristönhallinnan järjestelmien mukaan. Yrityksellä on myös autoteollisuuden IATF 16949 -laatusertifikaatti.

Vaativia metallikomponentteja valmistavassa Meconetissa satsataan asiakkaan auttamiseen, teknologisiin investointeihin, digitaalisuuteen ja kestävään kehitykseen.

”Yrityksessämme on aina tehty rohkeita teknologisia investointeja. On nähty tulevaisuuden suunta, vaikka kysyntää ei ole välttämättä ollut juuri sillä hetkellä. Etunojassa oleminen on palkittu. Monista investoinneista on tullut yrityksen kivijalkoja”, Aatola toteaa.

Meconet, servopuristin

Toimitusjohtaja Teppo Aatola seuraa, kun työvälinesuunnittelija Tomi Saarela ja servoasentaja Jani Niskanen asentavat servo-transfer-työkalua, jolla valmistetaan tehokkaasti muovattua ohutlevytuotetta.

Yksi onnistumisen perusta on Aatolan mukaan liiketoiminnassa vahvasti mukana olevat perheyrityksen pääomistajat, Parmasuon ja Helteiden suvut.

Parin viime vuoden aikana Meconet on voittanut kauppaa eniten koko historiansa aikana.

”Mutta meillähän se ei tarkoita, että tänään voitettu kauppa kääntyisi huomenna tai ensi vuonna liikevaihdoksi”, Aatola muistuttaa.  

Tuotteiden elinkaaret ovat vuosien pituisia. Ensin on suunniteltava asiakkaalle menetelmät eli työkalut. Investointi voi olla suuruudeltaan 10 000 eurosta satoihin tuhansiin euroihin, mutta tuotevolyymi starttaa vasta 1–3 vuoden päästä, kun malli lähteen sarjatuotantoon.

Kestävällä kehityksellä kilpailukykyä

Meconet panostaa nyt asiakkaisiin, jotka vähentävät tuotteillaan hiilidioksidipäästöjä.

”Mitä aikaisemmassa vaiheessa pääsemme aloittamaan yhteistyön, sen suurempi vaikutus sillä on lopputuotteen toiminnallisuuteen, hintaan ja hiilidioksidipäästöihin. Tuotteen elinkaaren hiilidioksidisäästöä on vaikea alkaa tekemään enää siinä vaiheessa, kun tuotekehitys on tehty”, toimitusjohtaja toteaa.

Teppo Aatola, Meconet

Teppo Aatola tuntee Meconetin hyvin. ”Insinööriopiskelijana tein jousia illat ja viikonloput. Olen myös johtanut Vantaan ja Tallinnan tehtaita ja ollut vastuussa yrityksen kansainvälisestä myynnistä.”

Kun tuotesuunnittelua tehdään asiakkaan kanssa, puhutaan helposti miljoonista euroista ja tuhansista säästyneistä hiilidioksiditonneista tuotteen elinkaaren aikana. Ne saadaan säästämällä raaka-aineita ja optimoimalla valmistusvaiheita.

”Haluamme aidosti luoda kilpailukykyisiä ja kestävän kehityksen ratkaisuja. Se ei ole vain slogan. Uskomme, että voimme auttaa asiakkaitamme onnistumaan sähköisen liikkumisen ja kestävän kehityksen ratkaisuissa”, Aatola sanoo.

Tärkeä askel sähköistyvän liikenteen kentällä on viime vuonna saatu autoteollisuuden vaatima laatusertifikaatti IATF 16949.

”Näin voimme toimia sähköistyvässä liikenteessä ja olla lisäämässä toimialan kilpailukykyä. Ilman tätä sertifikaattia se ei onnistu.”

Uudet teknologiat käyttöön etunenässä

Meconet tunnetaan yrityksenä, joka on uusien teknologioiden käyttöönotossa etunenässä. Se otti käyttöönsä 3D-laserleikkauksen jo 15 vuotta sitten, jolloin se oli vielä harvinaisuus.

Teppo Aatolan vinkit, Uudistujat-sarja

 

Jousituotannossa yrityksellä on parasta ja tehokkainta teknologiaa mitä saa. Aatola tietää ihan käytännössäkin, mistä puhuu. Hän aloitti Vantaan tehtaalla nuorena insinööriopiskelijana juuri jousipuolella vuonna 1995. Silloin oltiin jalkoja myöten koneen sisuksissa vaihtamassa osia. Nyt niitä korjataan silkkihansikkain ja ohjataan numeerisesti.

Digitaaliseen simulaatioon Meconet investoi jo 2000-luvun alussa. Sen avulla asiakkaalle voi näyttää, mitä esimerkiksi metallimuovauksessa voi valmistaa, mitä taas ei ja millaisia raaka-aineen vähennysmahdollisuuksia on.

Lisäksi yritys on panostanut insinöörityövoimaan ja digitaalisiin ohjelmistoihin. Myös suunnitteluvaiheita on automatisoitu. Tekoäly on käytössä, kun koneet säätävät itse itseään.

Ykköseksi tuhansien joukosta

Yrityksen Suomen kaikkien aikojen suurin investointi – 15 miljoonan euron Äänekosken tehdas – valmistui tänä vuonna. Siellä tehdään jälleen historiaa.  

”Otamme alalla hyvin voimakasta etunojaa. Äänekoskelle on tulossa World premier -teknologiaa – isojen ohutlevykappaleiden muovausteknologiaa, mikä on konemaailmassa ensimmäinen kaltaisensa.”

Meconet

”Ajattelumme keskiössä on ollut pitkään investoinnit teknologioihin. Omistajien rohkeus ottaa etunojaa asioissa tukee tätä strategiaaa”, Teppo Aatola sanoo.

Viime vuonna Meconet sai kansainvälisestikin arvostetun Vuoden yhteistyökumppani -palkinnon. AGCO, maailman suurin maatalouskoneiden valmistaja, valitsi Meconetin Eurooppa–Lähi-itä–Afrikka -alueen vuoden toimittajaksi.

”Heillä on 3000 toimittajaa Euroopassa. Meidät on valittu siitä joukosta halutuimman kategorian voittajaksi. Se oli tiimille loistava kiitos siitä työstä, mitä on pitkään tehty. Tämä on upea juttu,” Aatola sanoo.

Kunnianhimoiset suunnitelmat jatkuvat.

”Niillä liiketoiminta-alueilla, joilla toimimme, haluamme olla paras. Pelkät teknologiat ja investoinnit eivät riitä. Innovointi asiakkaiden kanssa yhdessä on se juttu. Koneita saa kaupasta, mutta osaaminen on loppupeleissä se, mikä ratkaisee”, toimitusjohtaja Aatola summaa.

Teksti: Marjo Vuorinen

Kuvat: Liisa Takala

UUDISTUJAT-SARJAN MUUT OSAT: 

Beneq kasvaa eteenpäin kaatumisen kulttuurilla: ”Teknologiabisneksessä globaaliuden pitää olla lähtökohta”

”Haen joka vuosi 10 prosentin kasvua, siten yritys kehittyy” – Perheyhtiö Janavalo aikoo olla hengissä seuraavatkin 40 vuotta

”Kasvu ja uudistuminen on todella paljon mukavampaa kuin nahistuminen” – Granlund aikoo lähivuosina tuplata 100 miljoonan liikevaihtonsa

Koronakriisi toi Makronille kasvua ja yhden raskaan ratkaisun: Nyt lahtelainen laajentaa ja panostaa lisää automaatioon ja uudistuksiin

LISÄÄ AIHEESTA:

Kasvu vaatii hyviä hermoja ja rohkeutta – Laakkosten veljesten Hydroline tekee loikkaa konepajayhtiöstä digitaaliseksi palveluyritykseksi