Lausunto kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteluonnoksesta

Teknologiateollisuus pitää välttämättömänä, että kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteita päivitetään vastaamaan työelämän vaatimuksia huomioimalla tutkinnon perusteissa oppivelvollisuuden laajeneminen sekä kasvatus- ja  ohjausalan ammattilaisten lisäosaamistarve tukeen, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Koulutusjärjestelmään tulee kaikille asteille yhä enemmän oppijoita monikulttuurisella taustalla, ja tämä tulee haastamaan uudella tavalla kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisia. Nyt ehdotettuun perusteluonnokseen laaditut kaksi uutta tutkinnon osaa ovat niin ikään tarpeellisia, koska yhä useampi ao. tutkinnon suorittanut tulee työskentelemään yläkoulussa ja nivelvaiheen koulutuksissa sekä toisella asteella. Yhteiskunnan kasvava jatkuvan oppimisen tarve tuo ohjauksen piiriin myös entistä enemmän aikuisopiskelijoita, joiden huomioiminen kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteluonnoksissa on tervetullutta.

Avaa lausunto >>