Lausunto lukion opetussuunnitelman perusteiden päivittämisestä

Viite: 17/421/2015
LAUSUNTO LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISESTÄ

Opetushallitus on valmistellut lukion opetussuunnitelman perusteiden luonnoksen nuorten lukio-koulutusta varten ja pyytää lausuntoa luonnoksesta.
Lukion tuntijako meneillään olevassa lukiouudistuksessa säilyi pitkälti muuttumattomana. Tässä tilanteessa on entistä tärkeämpää, että opetuksen sisältöjen, opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen kautta vastataan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Teknologiateollisuus ry yhtyy pääosin Elinkeinoelämän keskusliiton lausuntoon. Haluamme kuitenkin kiinnittää huomiota vientiteollisuuden kannalta olennaisiin asioihin, kuten digitalisaatioon, cleantechiin, bio-ja kiertotalouteen sekä työelämäyhteyksiin ja työelämävalmiuksien rakentumiseen lukiokoulutuksen aikana. Tarkastelemme perusteluonnosta erityisesti vientiteollisuudelle tärkeän LUMA- ja teknologiaosaamisen näkökulmasta.

Digitalisaation, cleantechin ja bio- ja kiertotalouden osaamisperusta varmistettava (2.1)

Globaalit megatrendit vahvistavat hyvän LUMA- ja teknologiaosaamisen tarvetta
Kestävän kehityksen vaatimuksiin vastataan tulevaisuudessa cleantech-, bio- ja kiertotalouden ja digitaalisilla ratkaisuilla. Kansallisissa strategioissa edellä mainitut osaamisalueet nähdään myös Suomen kilpailukyvyn ja kipeästi kaivatun kasvun mahdollistajina.
Teknologiateollisuus ry pitää välttämättömänä, että lukio-opinnot auttavat opiskelijaa ymmärtämään eri luonnontieteiden ja teknologian osaamisen merkityksen edellä mainituille kestävän kasvun kärkialueille. Perusteluonnosta tulee tältä osin täydentää.

Lukion annettava vankka perusta tieto- ja viestintätekniikan osaamisessa
Kuten luonnoksessa todetaan, lukiokoulutuksen tehtävänä on antaa opiskelijoille laaja-alainen yleissivistys ja hyvät valmiudet jatko-opintoihin. Teknologiateollisuus pitää huolestuttavana sitä, että tieto- ja viestintätekniikka on käytännössä ainut aihe-alue, jossa kumpaakaan tavoitetta ei systemaattisesti pyritä saavuttamaan. Näin siitäkin huolimatta, että perusteluonnoksessa useassa kohdassa viitataan tieto- ja viestintätekniikan vaikutuksiin yhteiskunnassa ja sen hyödyntämiseen työvälineenä.
Digitalisaation arvioidaan muuttavan radikaalisti eri toimialoja ja yhteiskuntaa. Teknologiateollisuus pitää tärkeänä, että lukion opetussuunnitelmassa edellytetään, että jokaisella koululla on digitaalinen strategia, jossa kirkastetaan, miten varmistetaan opiskelijoiden digiaikakautena tarvitsema tieto- ja viestintätekniikan osaaminen. Tämän tulisi sisältää mm. seuraavaa:
• tieto- ja viestintätekniikan käyttö – esimerkiksi yleiset toimisto-ohjelmat ja sosiaalinen media;
• tieto- ja viestintätekniikan, big datan, tiedon luotettavuuden ja tietoturvan merkityksen ymmärtäminen yhteiskunnassa;
• perustiedot ja -taidot ohjelmoinnista ja data-analytiikasta jatko-opiskelujen pohjaksi ja sen ymmärtämiseksi, miten automaatiota hallitaan, ja miten big dataa voidaan käyttää.

Teknologiateollisuus on esittänyt, että seuraavalla hallitusohjelmakaudella maan hallitus käynnistäisi Digikouluohjelman, ja varaisi sen toteutukseen 100 miljoonan euron resurssit. Ohjelman tulisi edistää erityisesti peruskoulujen ja toisen asteen koulutuksen digitalisaatiokehitystä. Ohjelmaan tulisi valmistella tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän edustajien kanssa.

Yhteistyötä työ- ja yrityselämän kanssa vahvistettava ja digitalisaation mahdollisuudet yhteisölliseen oppimiseen hyödynnettävä tehokkaasti (3.2 ja 3.3)

Luonnoksessa todetaan, että oppilaitos on oppiva yhteisö, joka luo toimintatapoja vuorovaikutukselle niin oppilaitoksen sisällä kuin ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Teknologiateollisuus on tyytyväinen, että luonnoksessa on huomioitu yhteistyö työ- ja yrityselämän kanssa, digitalisaation tukema yhteisöllinen oppiminen sekä opiskelijoiden ohjaaminen toimimaan verkostoituneessa ja globalisoituneessa maailmassa.

Pidämme tärkeänä, että myös oppiainekohtaisesti painotetaan niitä oppimisympäristöjä ja -menetelmiä, jotka ovat kullekin oppiaineelle keskeiset. Fysiikan ja matematiikan opintojen osalta pidämme välttämättömänä, että jo pakollisten kurssien yhteydessä opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua fysiikan ja matematiikan osaamisen sovelluksiin aidoissa työelämän toimintaympäristöissä, kuten teollisuudessa ja teknologiayrityksissä.

Lukion yhtenä tärkeänä tehtävänä on antaa opiskelijalle tietoa jatko-opintomahdollisuuksista ja työelämästä. Tämän tulisi olla kaikkien opettajien, ei vain oppilaiden ohjaajien tehtävä, ja tämän tulisi ilmetä selvästi myös opetussuunnitelmien perusteista.

Esimerkiksi eri luonnontieteiden ja matematiikan opetuksessa opiskelijan tulee voida perehtyä ammatteihin, joissa näiden aineiden osaaminen on keskeistä. Ehdotamme esimerkiksi fysiikan ja matematiikan opetuksen tavoitteisiin seuraavaa lisäystä:

Fysiikan/Matematiikan opetuksen tavoitteena on, että opiskelija
• saa mahdollisuuksia perehtyä fysiikan/matematiikan soveltamiseen monipuolisissa tilan-teissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä
• saa mahdollisuuksia perehtyä ammatteihin, joissa fysiikan osaaminen on keskeistä

Teknologiateollisuus pitää tärkeänä, että opettajilla ja kouluilla on valmiudet ohjata ja tukea opiskelijoita hyödyntämään digitaalisia opiskeluympäristöjä ja työvälineitä eri muodossa. Lisäksi on hyvä, että opiskelijat saavat mahdollisuuden käyttää omia tietoteknisiä laitteita oppimisen tukena. Kuten lausunnossa sanotaan, on huolehdittava siitä, että kaikilla opiskelijoilla on tasavertainen mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologian käyttöön. Teknologiateollisuus ry tukee myös lausunnossa mainittuja erilaisten oppimistapojen, kuten etäopiskelun, hyödyntämistä osana koulutusta.

Ohjaus (4.2)
Ohjauksen tehtävänä on muun muassa edistää koulutuksellista, etnistä ja sukupuolten välistä tasa-arvoa. On hienoa, että ohjauksessa käsitellään monipuolisesti ja ennakkoluulottomasti erilaisia jatko-opintoihin ja urasuunnitteluun liittyviä vaihtoehtoja, mutta sukupuolisensitiiviseen opettamiseen ja ohjaukseen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. Suomi on edelleen ammatillisesti hyvin segregoitunut maa. Ohjauksella on tärkeä rooli opiskelijoiden ohjautumisessa jatko-opintoihin ja työelämään.

Aihekokonaisuudet (5.2)
Teknologiateollisuus on erittäin tyytyväinen, että lukioille yhteisiin, eri oppiainerajat ylittäviin aihekokonaisuuksiin on nostettu tulevaisuuden toimintaympäristön kannalta keskeisiä teemoja, kuten aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä; kestävä elämäntapa ja globaali vastuu sekä teknologia ja yhteiskunta. Teknologiateollisuus esittää, että digitalisaatio nostetaan yhdeksi aihekokonaisuudeksi, sillä sen merkitys näkyy kaikilla toimialoilla ja sen vaikutus tulee yhä voimistumaan.

Opiskelijoiden, etenkin tyttöjen, motivoimiseksi aihekokonaisuuksissa tulisi tuoda esille entistä enemmän LUMA- ja teknologiaosaamisen merkitystä työelämässä ja yhteiskunnassa yleisem-min. Teknologiateollisuus ry kannattaa luonnoksessa mainittua monipuolista yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa myös osana aihekokonaisuuksien toteutusta.

Matematiikan yhteinen opintokokonaisuus (5.6.1)
Yksilöllistä tukea lukion matematiikan opintojen alkuvaiheessa tulee vahvistaa, jotta mahdollisimman moni opiskelija valitsisi pitkän matematiikan yhteisen opintokokonaisuuden jälkeen. Tuen tulisi rohkaista erityisesti tyttöjä valitsemaan pitkän matematiikan opinnot.

LAUSUNNON KESKEINEN SISÄLTÖ
• Hyvän LUMA- ja teknologiaosaamisen merkitys kestävälle kehitykselle, kilpailukyvylle ja kasvulle (digitalisaatio, cleantech, biotalous) on tuotava selkeämmin esille.
• Lukion annettava vankka perusta tieto- ja viestintätekniikan osaamisessa
• Digitalisaatio tulee nostaa yhdeksi lukioiden yhteisistä aihekokonaisuuksista, sillä sen merkitys näkyy kaikilla toimialoilla ja sen vaikutus tulee yhä voimistumaan.
• Teknologiateollisuus ry tukee erilaisten oppimistapojen ja yritysyhteistyön hyödyntämistä sekä opiskelijoiden ohjaamista toimimaan verkostoituneessa ja globalisoituneessa maailmassa.
• Sukupuolisensitiiviseen opettamiseen ja ohjaukseen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. Etenkin tyttöjen motivoimiseksi aihekokonaisuuksissa tulisi tuoda esille entistä enemmän LUMA- ja teknologiaosaamisen merkitystä työelämässä ja yhteiskunnassa yleisemmin.
• Yksilöllistä tukea lukion matematiikan yhteisessä opintokokonaisuudessa tulee vahvistaa, jotta mahdollisimman moni opiskelija valitsisi pitkän matematiikan opinnot.

Kunnioittavasti
TEKNOLOGIATEOLLISUUS RY