Lausunto

Lausunto uusittavasta tieto- ja viestintätekniikan erikoisammattitutkinnon perusteiden luonnoksesta

Tieto- ja viestintätekniikan erikoisammattitutkinnon perusteet näyttävät yleisesti ottaen sopivan hyvin tämän hetkisen projektilähtöisen työelämän tarpeisiin. Tutkinnon perusteita vastaava osaaminen tukee järjestelmällisempää projektien hallintaa yrityksissä. Lisäksi tutkintojen osien otsikointi on kokonaisuutta kuvaavaa, vaikka käytännössä käsiteltävät asiat ovat monitasoisia kokonaisuuksia.

Tutkinnon rakenne ja osien suhde toisiinsa ja kokonaisuuteen ovat hyvät ja tutkinnon vaatimukset ovat riittävän korkeat, selkeät sekä ymmärrettävät.

Teknologiateollisuus ry esittää, että tutkinnon perusteita viimeisteltäessä kiinnitettäisiin huomioita erityisesti seuraaviin seikkoihin.

Erityisen tärkeää on, että asiakas ja asiakkaan saama lisäarvo huomioidaan projektin eri vaiheissa. Asiakastarpeiden analysointi ja palvelun suunnittelu/design ovat hyviä kokonaisuuksia ja vastaavat työelämän tarpeisiin. Konkreettinen toteutusprojekti tukee tätä hyvin. Palvelun toimivuuden varmistaminen on myös tärkeä osuus. Positiivista on myös tavoite projektin etenemisen tehokkaasta viestimisestä asiakkaalle. Tutkinnon perusteissa kiinnitetään asiakaslähtöisesti huomiota siihen, että tutkinnon suorittaneen on kyettävä esittelemään erilaisia toteutustapoja ja niiden hyötyjä asiakkaalle ja kommunikoimaan ymmärrettävästi tekemisistään muutoinkin kuin ammattislangia käyttämällä. Tulisi harkita, voidaanko tässä edetä myös siihen, että asiakas kytketään tiiviimmin mukaan projektiin.

Digitalisaatiokehityksen myötä yrityksissä ja arvoverkoissa on entistä tärkeämpää varmistaa erilaisten it-järjestelmien ja -työkalujen yhteensopivuus. Tämä edellyttää toimivien kokonaisratkaisujen kehittämistä ja palveluintegraatiota monitoimijaympäristössä.

Perusteet painottavat projektin vetämisen teknistä osaamista ja tietotaitoa, joka sinällään on tärkeä osa-alue. Tämän lisäksi kyky toimia verkostoissa, ihmisten kanssa työskentely, kommunikointi ja ryhmätyötaidot ovat keskeisiä edellytyksiä edellä kuvan kaltaisissa projekteissa työskentelylle ja projektin onnistumiselle, erityisesti projektin vetäjälle. Tutkintoon olisi hyvä sisällyttää vahvemmin näitä tiimityö- ja esimiestaitoja.

Projektijohtamisen osalta tulisi antaa tietoja erilaisista projektijohtamisen malleista. Tieto- ja viestintätekniikan projektit eivät ole ainoastaan vesiputousmallin mukaisia projekteja. Yhä useammin projektit ovat ketteriä, scrum-tyylisiä toimintakokonaisuuksia. Tässä tavassa projekti etenee syklimäisesti, iteratiivisesti, askel kerrallaan jolloin suunnitelmakaan ei voi olla kovin yksityiskohtainen.

Tutkinnon osissa tulisi huomioida myös ketterät projektinjohtamisen taidot. Projektin vetäjältä edellytetään kykyä ennakoida projektin etenemiseen vaikuttavia tilanteita ja huomioida nämä projektin johtamisessa. Projektijohtamisenmallien tuntemuksen lisäksi näissä oleelliseksi muodostuvat fasilitointitaidot, ihmisten kanssa yhdessä työskentely, avoimuus, viestintä ja kommunikaatiotaidot sekä uuden oppiminen yhdessä ryhmän kanssa.

Englanninkielen merkitys on alalle tärkeä ja se on otettu perusteissa huomioon.

Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa käytetään yleisesti hyväksytty / hylätty asteikkoa. Tätä asteikkoa ehdotetaan jatkossa kehitettävän siten, että se palvelee yrityksiä esimerkiksi rekrytointitilanteissa. Asteikko 1-3 tai 1-5 esimerkiksi antaisi paremman kuvan siitä, millä tasolla henkilön osaaminen on.

Lausuntopyyntö (14/421/2015, 23.3.2015)

TEKNOLOGISTEOLLISUUS RY
Mervi Karikorpi
Johtaja