Yritystarina

Fysiikan opetusta käytännössä: Taivallahden kasiluokkalaiset tutustuivat tulevaisuuden joukkoliikenteeseen

Taivallahden 8. luokka tutustui fysiikan kurssilla tulevaisuuden joukkoliikenteen suunnitteluun. Vierailut SITO Oy:ssä ja Aalto-yliopistossa konkretisoivat fysiikan teorioita ja osoittivat käytännössä, miksi matemaattiset aineet ovat oppilaille tärkeitä. Projektipäivä kuuluu Teknologiateollisuuden syksyllä käynnistyneeseen valtakunnalliseen MyTech-ohjelmaan.

Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelma tarjoaa yläkouluille ja lukioille käytännön työkaluja ja materiaaleja ilmiölähtöiseen oppimiseen yhteistyössä korkeakoulujen ja alan yritysten kanssa.

Ohjelman projektipäivä sisältää opintokäynnin ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa sekä Teknologiateollisuuden jäsenyrityksessä. Päivän aikana syvennetään ja konkretisoidaan tietoja kohteeksi valitusta ilmiöstä. Kymmenet yritykset ympäri Suomea ovat jo nyt lähteneet ohjelmaan mukaan. ”Lupaamme etsiä jokaiselle oppilasryhmälle aiheeseensa sopivan teknologiayrityksen opintokäynnin kohteeksi”, Teknologiateollisuuden johtaja Laura Juvonen sanoo.

Ensimmäiset projektipäiväpilotit tehtiin keväällä. Taivallahden peruskoulun 8. luokka valitsi omaksi projektikseen Tulevaisuuden elinympäristön ja erityisesti tulevaisuuden joukkoliikenteen. Projekti liittyi fysiikan kurssiin, jossa oppimisaiheena oli muun muassa teho.

Luokka kävi fysiikan opettaja Anna-Maija Niirasen johdolla tutustumassa suunnittelu- ja konsultointiyritys SITO Oy:n joukkoliikenteen suunnitteluun ja Aalto-yliopistolla selvittämässä, miten kaupunkien liikennevalojen ohjausta koodataan.

Sitolla liikennesuunnittelijat Nina Frösén ja Juha Järvinen kertoivat ensin omasta koulutustaustastaan, sitten oppilaat tutustuivat pelilliseen lentokenttäsimulaatioon ja oman koulun lähialueiden joukkoliikenteeseen.

Projektiin kuului myös käynti taitoluistelun MM-kisoissa, jossa keskityttiin jäätanssin liikeilmiöihin. Aalto-yliopiston Lumarts-laboratorion työpajassa nostatettiin lopuksi hiki pintaan, kun oppilaat määrittivät oman portaidennousutehonsa.

Projektipäivän jälkeisellä viikolla oppilaat viimeistelivät liikenneväline-esitelmiä, jotka pidettiin kevään viimeisellä fysiikan tunnilla. Anna-Maija Niirasen mukaan esitykset olivat erinomaisia ja kiinnostusta herättäviä.

”Projektipäivän kulku oli sujuva, kun heti aamusta lähdettiin virkein mielin opintokäynnille Sitoon. Opettajalla on hyvä olla mielessä kokonaiskuva projektipäivän sitomisesta opetussuunnitelmaan, ja siitä on hyvä kertoa mahdollisimman selkeästi oppilaille. Muuten se voi jäädä irralliseksi retkipäiväksi, jonka aikana ei tarvitse välttämättä tehdä tai oppia mitään”, Niiranen painottaa.

”Opintokäynti oli meille erinomainen tilaisuus kertoa nuorille, miksi matematiikan ja fysiikan opiskelu on tärkeää. MyTech-ohjelman teemakokonaisuudet Kiertotalous ja ilmastonmuutos, Terveys ja hyvinvointi, ja Tulevaisuuden elinympäristö antavat konkreettisen viitekehyksen kertoa, miten matemaattisilla osaamisella voi vaikuttaa elinympäristöömme ja hyvinvointiimme”, Siton liikkumispalvelujen osastopäällikkö Noora Airaksinen toteaa.

 

Teksti: Nora Elers, @noraelers

Katso myös, mitä muita artikkeleita löytyy Teknologiateollisuuden uutiskirjeestä 6/2017