Kaiju Kangas
Uutinen

Teknologiaymmärrystä ja luovaa ongelmanratkaisua – apulaisprofessori Kaiju Kangas kertoo, miksi teknologiakasvatuksella on merkitystä koko maapallon hyvinvoinnille

Kaiju Kankaan mukaan teknologiakasvatus ruokkii lasten luontaista kiinnostusta teknologiaan ja antaa heille tärkeitä tulevaisuustaitoja. Teknologiateollisuuden uusi Tämä toimii! -opintokokonaisuus tuo teknologiakasvatuksen kaikkien ekaluokkalaisten ulottuville.

Teknologiakasvatus näkyy nykyään vahvasti peruskoulun opetussuunnitelmassa, mutta mistä siinä oikeastaan on kyse?

“Teknologiakasvatus on monialaista, uutta luovaa ongelmanratkaisua ja tekemällä oppimista. Sen tavoitteena on oppia ymmärtämään teknologista maailmaa ja vaikuttamaan siihen”, tiivistää Helsingin yliopiston teknologiakasvatuksen apulaisprofessori Kaiju Kangas.

Kouluissa teknologiakasvatus linkittyy moniin eri oppiaineisiin luonnontieteistä käsitöihin. Käytännössä opetus toteutetaan yleensä monialaisina projekteina, joissa ratkotaan ongelmia ja tehdään myös itse käsillä. Teknologiavärkkäily onkin olennainen osa teknologiakasvatusta.

Teknologiakasvatuksen tavoitteena on oppia ymmärtämään teknologista maailmaa ja vaikuttamaan siihen.

”Värkkäily kehittää luovaa ongelmanratkaisua. Siinä lähdetään lasten omista ideoista liikkeelle ja opitaan omakohtaisen kokeilun kautta, ei mallista. Näin kehitetään ihan uusia ratkaisuja asioihin. Monet tutkijat sanovat, että luovuus ja innovatiivisuus ovat juuri niitä paljon kaivattuja tämän vuosisadan taitoja”, Kangas kuvaa. 

Vaikka Kankaan mielestä teknologiakasvatuksesta on hyötyä kaikille, hän pitää tärkeänä, että teknologiakasvatusta olisi tarjolla mahdollisimman varhaisessa iässä.

“Jo päiväkoti-ikäiset ovat nykyään tottuneita teknologian käyttäjiä. Koko arkemme on teknologian läpitunkemaa, ja on hyvä ymmärtää mitä teknologia on ja miten se vaikuttaa meihin ja elinympäristöömme. Pienet lapset ovat yleensä myös luontaisesti kiinnostuneita esimerkiksi liikkuvista koneista. Tätä kiinnostusta on syytä ruokkia”, Kangas painottaa. 

Ymmärrystä teknologia-alan monipuolisuudesta

Elinkeinoelämän intresseissä on miettiä, kuinka lapset ja nuoret saataisiin kiinnostumaan teknologia-aloista. Yritykset tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän teknologiaosaajia.

”Teknologiakasvatuksen tarkoituksena ei tietenkään ole kasvattaa ihmisiä teollisuuden tai liike-elämän tarpeisiin. Teknologiaosaamisella on kuitenkin merkitystä ihan globaalin hyvinvoinnin kannalta, sillä sen avulla voimme löytää ratkaisuja aikamme isoihin ongelmiin”, Kangas sanoo.

Teknologiakasvatus auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään, että juuri heidän osaamisellaan ja kiinnostuksenkohteillaan voi olla tekemistä teknologian kanssa.

Teknologiakasvatus auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään, että juuri heidän osaamisellaan ja kiinnostuksenkohteillaan voi olla tekemistä teknologian kanssa

”Teknologia ei liity vain niin sanottuihin insinööritieteisiin, vaan koskettaa kaikkea. Jos on kiinnostunut esimerkiksi luonnonsuojelusta, voi päätyä teknologia-alalle luomaan ratkaisuja ympäristöhaasteisiin. Näkisin, että teknologiayrityksetkin tarvitsevat tällaista yhä laaja-alaisempaa osaamista”, Kangas sanoo.

Kaikista lapsista ei tule teknologia-asiantuntijoita, mutta kaikki käyttävät teknologiaa. On tärkeää luoda ymmärrystä siitä, että teknologiset ratkaisut ovat ihmisten suunnittelemia ja niihin voi vaikuttaa. Myös kuluttaja voi valinnoillaan ohjata sitä, millaista teknologiaa kehitetään.

Tämä toimii! -kokonaisuus tuo teknologiakasvatuksen kaikille ekaluokkalaisille

Teknologiateollisuus julkisti koulujen alkaessa Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektin ekaluokkalaisille. Oppimisprojektin materiaalit ovat maksutta opettajien käytettävissä.

Kaiju Kangas on projektin tieteellinen kummi ja on ollut mukana kommentoimassa materiaaleja.

“Opettajilla ei välttämättä ole koulutusta teknologiakasvatukseen, joten tällainen helposti lähestyttävä paketti on erittäin hyödyllinen ja sen avulla on helppo tutustua teknologiakasvatukseen. Oppimateriaalit on suunniteltu niin, että ne mahdollistavat lasten oman ideoinnin ja luovuuden”, Kangas sanoo.

Kankaan mielestä Suomella olisi valmiuksia teknologiakasvatuksen huippumaaksi. Jo sen takia, että meillä on korkeasti koulutettuja opettajia ja käsityöluokkia. Opetusmateriaaleja on kuitenkin pienille oppilaille aika vähän tarjolla.

“Teknologia ja monialaisuus ovat vahvasti sisäänrakennettuina uuteen opetussuunnitelmaan. Näkisin, että tämä kokonaisuus on opettajille tervetullut apu näiden sisältöjen toteuttamiseen”, Kangas sanoo.  

Miksi teknologiakasvatus?

 

 

Teksti: Sini Kaukonen
Kuva: Tuomo Aalto, Helsingin yliopisto

www.tamatoimii.fi

Artikkeli on mukana elokuun uutiskirjeessä.