Etäopetus perusopetuksessa otti valtavan kengurunloikan – ja se avaa tulevaisuudessa monenlaisia mahdollisuuksia

Leena Pöntynnen, Teknologiateollisuus

Etäopetus perusopetuksessa otti valtavan kengurunloikan – ja se avaa tulevaisuudessa monenlaisia mahdollisuuksia

Ke, 25.03.2020 - 07:12 |
Leena Pöntynen

Koulut siirtyivät viime viikolla etäopetukseen kuin salamaniskusta. Kaikesta päätellen tämä valtaisa digikengurunloikka sujui hyvin, jopa erinomaisesti: uuteen tilanteeseen pystyttiin vastaamaan valtavan nopeasti!

Viikon ponnistuksen päätteeksi tein eräässä opettajaryhmässä kyselyn, miten etäopetus on lähtenyt liikkeelle. Valtaosa vastaajista (N=377) totesi, että alun haasteiden jälkeen etäopetuksesta kyllä selvitään, mutta valtioneuvoston viime viikon lopulla tekemä päätös laajentaa lähiopetusoikeutta aiheutti opettajille huolta, samoin se, oppivatko oppilaat etäopetuksessa.

Etäopetuksen digiloikka

 

Yhtäkkinen siirtyminen etäopetukseen ei ollut tilanne, johon kouluissa olisi juuri varauduttu. Päinvastoin: perusopetuslaki ei edes mahdollista opetuksen järjestämistä etäopetuksena, jossa oppilas valitsee opiskelun ajan ja paikan itse. Lain mukaan perusopetusta tulee antaa turvallisessa opiskeluympäristössä työsuunnitelmassa määriteltyinä aikoina.

Etäyhteyksiä on toki hyödynnetty muun muassa kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksessa, mutta suuri osa opettajista hyppäsi viime viikolla syvään päähän – ja hyvin kelluivat! Hetkessä jaettiin valtava määrä materiaalia ja osaamista.

"Hetkessä jaettiin valtava määrä materiaalia ja osaamista."

Kellukkeita pärjäämiseen antoi tutoropettajien viime vuosina tekemä työ. Viime hallituskaudella Suomessa käynnistettiin kärkihanke, jonka tarkoituksena oli saada jokaiselle koululle tutoropettaja.

Tutoropettaja on vertaistuki ja -kouluttaja omassa koulussaan. Heidän tehtävänään on ollut tukea pedagogiikan uudistumista ja edistää opetuksen digitalisaatiota, työyhteisöjen osaamisen ja yhteisopettajuuden kehittämistä, koulujen toimintakulttuurin uudistumista ja uusien opetussuunnitelmien jalkauttamista. Toimintamalli on koettu niin vaikuttavaksi, että sitä on monin paikoin haluttu jatkaa kuntien omilla rahoilla, vaikka uudessa hallitusohjelmassa siihen ei enää rahoitusta suunnattukaan.

Nyt kun hätä oli pahin, oli apu lähellä: jokaisen koulun tutoropettajissa. He muodostivat asiantuntemuksen turvaverkon opettajille, teknisen ja digipedagogisen tuen, johon opettajien oli turvallista ja tuttua kääntyä.

Kiinnostavaa on, miten lainsäätäjät tarttuvat etäopetukseen koronaepidemian jälkeen. Tässä valitettavassa, maailmanlaajuisessa kokeilussa saamme tietoa siitä, miten etäpetusta perusopetuksessa järjestetään, mitkä käytännöt toimivat ja mihin tarvitsemme lisää osaamista ja välineitä. Täytyy muistaa, että suomalainen opettajankoulutus on tutkimusperustaista ja antaa opettajille kyvyn tarkastella työtään kriittisesti. Tämä maailman mittakaavassa poikkeuksellinen ulottuvuus kannattaa nyt ottaa käyttöön.

"Etäopetus on joka tapauksessa tulevaisuutta."

Etäopetus on joka tapauksessa tulevaisuutta. Se antaa mahdollisuuksia vastata esimerkiksi harvaan asuttujen alueiden opetuksen järjestämiseen, harvinaisempien kielten ja uskontojen opetukseen sekä mahdollistaa laajemmat valinnan mahdollisuudet missä tahansa koulussa. Se antaa myös kykyjä jatkuvaan oppimiseen läpi oppilaiden elämän. Mutta juuri nyt se pitää yllä jokaisen lapsen ja nuoren yhteyttä arjen turvallisiin rutiineihin – siihen, että opimme joka päivä uutta.

Lisätietoja:

Koulutusjohtaja Leena Pöntynen, puh: 040 130 6113, leena.pontynen@teknologiateollisuus.fi, twitter: @leenapontynen

Lisää Teknoblogeja löydät täältä.