Tiedote

AMK-opiskelijat testaavat myyntitaitojaan BestSeller -kilpailussa

Best Seller Competition on myyntityötaitojen kilpailu insinööri- ja tradenomiopiskelijoille. Tänä vuonna kilpailun finaalissa oli mukana 24 osallistujaa ammattikorkeakouluista Helsingistä, Tampereelta ja Turusta. Liiketalouden opiskelijat ovat innokkaampia osallistujia kuin tekniikan opiskelijat.

BestSeller-kilpailijat kohtaavat myyntitapahtumassa aidon ostajan, jonka kanssa on päästävä kaupan päättämisvaiheeseen. Tuomarit arvioivat kaupanteon eri vaiheita; aloitus, tarvekartoitus, ratkaisun esittäminen, kysymysten käsittely, päättäminen ja yleisvaikutelma. Näitä taitoja insinööritkin tarvitsevat kilpaillessaan asiakkaista haastavilla globaaleilla markkinoilla ja myydessään heille tuotteitaan ja palvelujaan - ratkaisuja asiakkaan haasteisiin. Lisää kilpailusta ja tuloksista täältä.

Suomalaisten älykkäiden ja energiatehokkaiden koneiden ja laitteiden myynnillä globaaleilla markkinoilla on merkitystä Suomen hyvinvoinnille. Suomi elää viennistä ja puolet viennistä on teknologiayritysten tekemää.

Tekniikan opiskelijat tarvitsevat työelämässä myyntitaitoja

Teknologiateollisuus on mukana sponsorina Haaga-Helian ja Turun Ammattikorkeakoulun järjestämässä BestSeller -kilpailussa.  

- Haluamme olla mukana kehittämässä myyntityön arvostusta ja insinöörien myyntitaitoja. BestSeller-kilpailu on insinööriopiskelijoille mahdollisuus opetella, harjoitella ja testata myyntitaitoja aidon ostajan kanssa. Kohtaamisissa opiskelijat pääsevät esittelemään omaa osaamistaan. Se voi johtaa vaikka rekrytointiin asti, kertoo tuomaristoon kuulunut asiantuntija Anne Ahkola-Lehtinen.

Teknologiateollisuuden yritykset rekrytoivat vuosittain lähes 30 000 osaajaa, noin 10 % koko henkilöstön määrästä. Heistä noin puolella on korkeakoulututkinto ja puolella ammatillinen tutkinto. Eniten teknologiayritykset palkkaavat tekniikan ja tietotekniikan osaajia. 

Myyntitaidoille on käyttöä muissakin kuin varsinaisissa myyntitehtävissä. Insinööriopiskelijoiden myyntiosaamisen kehittäminen on tärkeää ja myynnin koulutustarjontaa onkin nopeasti lisättävä korkeakouluissa.

Turussa insinööriopiskelijoille myyntikoulutusta

Turun ammattikorkeakoulussa on panostettu insinöörien myyntitaitojen koulutukseen lisäämällä myyntiosaamisen opetusta. Tärkeimmiksi osaamisalueiksi on nostettu: asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämiseen perustuva laaja tarpeiden ymmärtäminen, erilaisten ja uusien ratkaisutapojen hahmottaminen, oman toiminnan arviointi syntyneiden tulosten kautta, hyvät vuorovaikutustaidot ja kyky esiintyä vakuuttavasti sekä taito rakentaa, ylläpitää ja käyttää verkostoja. Tavoitteena on, että tekniikan koulutusohjelmasta valmistuu insinöörejä, joilla on myös vahvaa liiketoiminta- ja myyntiosaamista.

Turun ammattikorkeakoulun insinööriopiskelija kilpailee kesäkuussa ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävässä European Sales Competition -tapahtumassa. Turun ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helian järjestämään eurooppalaiseen myyntikilpailuun osallistuu kilpailijoita yhteensä 13 korkeakoulusta.

Myynti-insinöörin koulutusta kehitetään myös Euroopan tasolla. Turun ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia ovat mukana kehittämässä insinööri-opiskelijoiden myyntiosaamista yhdessä saksalaisten, ranskalaisten, itävaltalaisten ja italialaisten kanssa.

Lisätietoja
Anne Ahkola-Lehtinen
Asiantuntija, Innovaatioympäristö ja uudistuminen, Elinkeinopolitiikka
etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi, 044 055 3345