Tiedote

Ammattimainen myyntiosaaminen - tietoa ja taitoa

Jokaisen yrityksen olemassaolo riippuu siitä, saadaanko tuote tai palvelu myytyä. Myynti- ja palveluosaaminen erottaa usein menestyjät muista. Myynnin opetus on viime vuosina yleistynyt, mutta sitä on Suomessa edelleen liian vähän, varsinkin tekniikan alojen opinnoissa.

Ammattimaisen myyntityön arvostusta nostetaan Best Seller Competition -kilpailulla, jonka tavoitteena on tehdä myyntityön taidot näkyviksi. HAAGA-HELIAn ja Turun Ammattikorkeakoulun järjestämässä kilpailussa osallistujien tehtävänä oli tänä keväänä myydä kilpailun pääsponsorina toimineen CGI:n lomanhallintaratkaisu.  CGI:n lisäksi tilaisuutta oli tukemassa Teknologiateollisuus ry, Microsoft ja Canon.

Insinööri- ja tradenomiopiskelijoille suunnatun Best Seller Competition -kilpailun voittanut myyntityön opiskelija Juho Ojama suuntaa valmistuttuaan B2B -myyntiin.  "Haluan tehdä myyntityötä, koska saan siitä suuria onnistumisen elämyksiä," Ojama kertoo.

"Haluamme olla mukana kehittämässä Suomessa myyntityön laatua sekä arvostusta. Kilpailu mahdollisti nuorten osaajien tapaamisen, verkostoitumisen sekä mahdollisuuden jopa nuorten osaajien rekrytointiin", kertoo tuomaristoon kuulunut johtaja Pauli Päivärinta CGI:ltä.

"Laatu on CGI:n yksi erottautumistekijä kilpailijoista. Projektit toimitetaan sovitussa aikataulussa ja budjetissa kun hyvä myyjä varmistaa, että ostajan odotukset sekä toimittajan lupaukset ovat yhdenmukaiset. Myynti johtaa selkeään sopimukseen. Hyvä asiakassuhde, käyttöönotto sekä myöhemmin jatkuvat palvelut alkavat aina laadukkaasta myynnistä", jatkaa Päivärinta myyntitaidon merkityksestä.

"Kilpailun lisääntyessä on erotuttava muullakin kuin tuotteiden teknisillä ominaisuuksilla. Myynnin tehtävissä työskentelevien ydinosaamista on asiakkaiden bisneksen ymmärtäminen.  He ovat avainasemassa kun yritys kehittää omaa liiketoimintaansa ja tuote- ja palveluportfoliota," sanoo johtaja Mervi Karikorpi Teknologiateollisuus ry:stä.

"Myyntitaidoille on käyttöä muissakin kuin suorissa myyntitehtävissä. Myyntiosaamisen tärkeyttä on tämän tähden tehtävä tutuksi tekniikkaa opiskelevien keskuudessa ja myynnin koulutustarjontaa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa lisättävä," Karikorpi painottaa.

 

Lisätietoja: 

www.bestsellercompetition.fi

Asiantuntija Marjo Uusi-Pantti, Teknologiateollisuus ry

etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi