Tiedote

Euroopan e-Skills for Jobs 2014 -kampanja käynnistyy

Euroopan komission kampanjan tavoitteena on nostaa tietoisuutta tieto- ja viestintätekniikan taitojen tärkeydestä nykypäivän työelämässä. Euroopassa on pulaa ICT-osaajista muuten vaikean työllisyystilanteen aikana. Teknologiateollisuus on mukana kampanjassa yhdessä DIGITALEUROPEn kanssa.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"665","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"359","style":"font-family: 'Lucida Grande','Lucida Sans Unicode',sans-serif; line-height: 1.538em; width: 130px; height: 84px; margin: 5px; float: right;","typeof":"foaf:Image","width":"556"}}]]Euroopan komission rahoittama kampanja on osa EU-tason Grand Coalition for Digital Jobs -toimintaa. Euroopassa on korkea työttömyysaste, mutta samalla ICT-osaajien tarve on suuri eikä monia ICT-alan vapaita työpaikkoja saada täytettyä. Esimerkiksi komission tuoreen tutkimusraportin mukaan digitaalisissa sovelluksissa on potentiaalia työllistää lähes 5 miljoonaa ihmistä vuoteen 2018 mennessä, mutta alan haasteena on muun muassa digitaitojen puute.

Tieto- ja viestintätekniikan osaamisella on entistä suurempi merkitys Euroopan taloustilanteen kohentamisessa. Innovatiivisen ja kilpailukykyisen toimintaympäristön rakentamisessa vahva digiosaaminen on avainasemassa. Tämä haastaa eri toimijat – nuoret, opettajat, tutkijat, digiteknologiaa ja -palveluja käyttävät ja tuottavat henkilöt sekä yritykset – yhteistyöhön.

Kampanjaa koordinoivat DIGITALEUROPE ja European Schoolnet yhteistyössä satojen kansallisten ja yleiseurooppalaisten partnereiden kanssa. Vuoden 2014 aikana yritykset, oppilaitokset ja viranomaiset järjestävät 30 eri maassa useita tapahtumia ja aktiviteetteja.

Teknologiateollisuus tuo kampanjassa esille tietotekniikka-alan merkityksen nykymaailmassa sekä esittelee alan tarjoamia lukuisia työmahdollisuuksia. Erityistavoitteena on kiinnittää naisten huomio digiosaamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin teknologiateollisuuden töissä sekä kannustaa hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessa.

Yhteistyössä ovat mukana muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, Ohjelmistoyrittäjät ry, Nokia, EIT ICT Labs Helsinki sekä TEKES.

- Digiosaaminen on niin tulevaisuuden Suomen kuin Euroopankin kriittinen menestystekijä. Uskomme, että digitalisoituminen lisää tuottavuutta, innovaatioita ja liiketoimintamahdollisuuksia kaikilla liiketoiminnan alueilla ja luo sitä kautta kasvua ja uusia työpaikkoja. Jotta Suomi pystyisi hyödyntämään tämän mahdollisuuden, meidän on varmistettava digiosaamisen kehittäminen kaikessa koulutuksessa, aivan ensimmäiseltä luokalta lähtien, toteaa Kaisa Olkkonen, Nokian yhteiskuntasuhteiden johtaja.

Kampanjan lehdistötiedote

Sizing the EU app economy -tutkimusraportti

 

Lisätietoja:

  • DIGITALEUROPE on Euroopan digitaaliteknologiateollisuutta edustava järjestö. Sen jäseninä on tieto- ja viestintätekniikan sekä kulutuselektroniikkateollisuuden aloilla toimivat pienet ja suuret yritykset. DIGITALEUROPEn jäseniin kuuluu 61 kansainvälistä yritystä ja 41 kansallista järjestöä yhteensä 29 Euroopan maassa. Kaikkiaan DIGITALEUROPE edustaa yli 10 000 yritystä kaikkialla Euroopassa. Nämä työllistävät yli 2 miljoonaa henkilöä
  • European Schoolnet on Brysselissä toimiva 30 eurooppalaisen opetusministeriön verkosto. Voittoa tavoittelematon organisaatio pyrkii tuomaan innovaatioita opetukseen ja oppimiseen sidosryhmilleen: opetusministeriöille, kouluille, opettajille, tutkijoille ja yrityskumppaneille.
  • The Grand Coalition for Digital Jobs on useista eri toimijoista muodostuva yhteenliittymä, jota johtaa Euroopan komissio. Sen tavoitteena on lisätä ICT-taitoja, jotta useihin satoihin tuhansiin ICT:hen liittyviin avoimiin työpaikkoihin löytyisi osaajia. (Twitter: #gc_eu)