Tiedote

Myyntitaitoja insinööriopiskelijoille - vientituloja Suomeen

Teknologiayritykset toimivat kansainvälisillä markkinoilla ja tuovat Suomeen vientituloja, joilla ylläpidetään hyvinvointiyhteiskuntaa. Teknologiateollisuus on Suomen tärkein vientiala, jonka yrityksissä tarvitaan monipuolisesti osaajia eri koulutusasteilta ja koulutusaloilta - erityisesti myyntitaitoisia insinöörejä.

Turun ammattikorkeakoulussa myyntityön koulutusta ja opetusmenetelmiä on kehitetty määrätietoisesti ja myyntiosaamisen kehittämiseen panostetaan jatkossa entistä enemmän sekä AMK- että YAMK-tutkinnoissa. AMK-opiskelijat osallistuvat vuosittain kolmeen myyntikilpailuun paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

- Kansainvälisessä kilpailussa pärjätäkseen Suomi tarvitsee myyntiosaamista, ennen kaikkea insinöörien myyntiosaamista.  Tulevaisuuden insinöörien tulee yhdistää myynti- ja tekninen osaamisen arvon tuottamiseksi asiakkaan toiminnassa. Tämä on toteutettu Turun AMK:ssa lisäämällä projektiyhteistyötä ja integroimalla yritysten ammattilaiset ja yritysmaailman tarpeet osaksi opetusta, kertoo myynnin yliopettaja Timo Holopainen.

Insinööriopiskelijat mukana myyntikilpailuissa

- Vuoden 2016 Euroopan myyntikilpailun osallistujat ovat erinomainen osoitus siitä panostuksesta, jonka Turun AMK:n on tehnyt myynnin koulutuksen edistämiseksi. Tradenomimyyjien rinnalle ovat nousseet insinöörimyyjät, joista syksyn 2015 Turun myyntikilpailun voittaja insinööriopiskelija Lassi Seppälä on hyvä esimerkki, Timo Holopainen jatkaa.

- Insinöörit ymmärtävät hyvin asioita ja prosesseja, mikä on myös vahvuus myynnissä. Omat lähestymiset pitää osata myydä sidosryhmilleen ja asiakkailleen, ja siksipä kaikkien insinöörien on hyvä osata myydä! Kisa on varmasti hieno ja opettava kokemus, oli oma sijoitus mikä tahansa, pohtii tuotantotalouden insinööriksi opiskeleva Lassi Seppälä.

European Sales Competition

European Sales Competition -tapahtumassa 24 opiskelijaa 12 eurooppalaisesta korkeakoulusta kilpailevat myyntitaidoissa. Myyntikilpailu toteutetaan yritysmyynnin roolipelinä. Opiskelijat osallistuvat simuloituun myyntitilanteeseen, jossa heidän tulee myyjän roolissa tavata yritysostaja julkisen kilpailuprofiilin tietojen pohjalta.

Kilpailun tavoitteena on lisätä myyntityön arvostusta, tehdä vaativan B2B-myyntityön taitoja näkyväksi sekä lisätä myynnin koulutusta Euroopassa. Ensimmäisen kerran Suomessa järjestettävän ESC-tapahtuman toteuttavat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu. Kilpailu järjestetään 1.6. Helsingissä Haaga-Helian kampuksella, jossa finaali on avoin yleisölle.

Turun ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia ovat mukana kehittämässä insinööri-opiskelijoiden myyntiosaamista Euroopan tasolla yhdessä saksalaisten, ranskalaisten, itävaltalaisten ja italialaisten kanssa.

Lisätietoja
Anne Ahkola-Lehtinen
Asiantuntija, Innovaatioympäristö ja uudistuminen, Elinkeinopolitiikka
etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi, 044 055 3345

Suomi elää viennistä, ja viennistä yli puolet on teknologiateollisuuden yritysten tekemää.
Katso myös: Seitsemän totuutta teknologiateollisuudesta -esitys (SlideShare)