Yliopistojen koulutusvastuiden muutokset

Teknologiateollisuuden lausunnossa OKM:lle keskitytään asetusluonnoksessa ehdotettuihin päätöksiin, jotka koskevat tekniikan alan tai opettajien pedagogisisten opintojen koulutusvastuita.

Tekniikan alan koulutusvastuut

Teknologiateollisuus puoltaa esitystä, jonka mukaan Vaasan yliopistolle myönnettäisiin tuotantotalouden koulutusvastuu ja Oulun yliopistolle rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusvastuu.

Vaasan yliopiston ehdotus profiloida tuotantotalouden koulutus energia-alalle vastaa hyvin energiaklusterin teknologiayritysten osaajatarpeita ja odotuksia koulutuksen kehittämiselle. Oulun yliopistossa käynnistyvä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus tulee palvelemaan paitsi Pohjois-Suomen myös yleisemmin Suomessa toimivien teknologiateollisuuden yritysten osaajatarpeita.

Opettajien pedagogisia opintoja koskeva koulutusvastuu

Teknologiateollisuus ry puoltaa esitystä, jonka mukaan Taideyliopistolle ja Aalto-yliopistolle ei esitetä lisättäväksi kasvatustieteelliseen koulutusalaan kuuluvien opettajan pedagogisten opintojen koulutusvastuuta.

Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Taideyliopisto voivat konkreettisen yhteistyön kautta viedä merkittävällä eteenpäin opettajien osaamista koskien ilmiölähtöistä oppimista, teknologiaopetusta sekä taideaineiden opetusta. Tämä edellyttää yliopistoilta ennen kaikkea lisää joustavuutta ja ketterää päätöksentekoa.

Yliopistojen profiloituminen ja visio korkeakoulusektorista

Teknologiateollisuus ry pitää tärkeänä, että hallitusohjelman ja opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteiden mukaisesti yliopistosektorin (laajemmin korkeakoulusektorin) uudistumisen tavoitteita selkiytetään ja yliopistojen profiloitumisesta ja yhteistyötä tehostetaan. Osaamista tulisi koota sellaisiksi kokonaisuuksiksi, jotka houkuttelevat entistä enemmän parhaita osaajia ja investointeja myös globaalisti.

Teknologiateollisuus ry:n lausunto (pdf) Yliopistojen koulutusvastuiden muutokset
Lausuntopyyntö OKM/42/010/2016