Jenni Taipalkoski

Merkityksellisiä ja maailmaa muuttavia töitä - mutta kuinka niistä kerrotaan nuorille?

|
Jenni Taipalkoski

On vaikeaa ennakoida tarkasti, mitä on se osaaminen, jota tulevaisuudessa eniten kaivataan. Teknologiat ympärillämme kehittyvät, ja digitalisaatio avaa joka hetki uusia mahdollisuuksia, joita emme hetki sitten osanneet edes ajatella. 9 ratkaisua Suomelle -selvityksen mukaan tulevaisuuden työelämässä korostuvat työn merkityksellisuus, uuden oppiminen ja yhdessä tekeminen. Näiden lisäksi digiosaamista tarvitaan entistä enemmän.

Tarkkojen osaamisvaatimusten sijaan voisimmekin ehkä kertoa valintojaan miettivälle nuorelle, mitä esimerkiksi teknologiaosaamiselle voi saada aikaan. Suomalaiset teknologiayritykset kehittävät tulevaisuudessakin ratkaisuja ihmisten, ympäristön ja yhteiskunnan ongelmiin: teknologialla pelastetaan ihmishenkiä, tuotetaan vähähiilisiä ratkaisuja ja säästetään energiaa. Ja tässä menestyäkseen ne tarvitsevat myös jatkossa monenlaista teknologiaosaamista ja myös muiden alojen osaamista.

Teknologia-alalla on merkityksellisiä töitä, mutta tätä eivät monet nuoret tiedä. TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 mukaan reilusti yli puolet yläkoululaisista, lukiolaisista ja ammattiin opiskelevista kaipaa lisää työelämätietoutta opintojensa aikana. Teknologia-alan työt eivät myöskään näy lasten ja nuorten arjessa samoin kuin esimerkiksi palopelastajan tai opettajan työ. Teknologiayritykset panostavatkin monin eri tavoin siihen, että nuoret saisivat riittävästi tietoa ja kiinnostuisivat teknologia-alasta. Me Teknologiateollisuus ry:n vetovoimatyössä autamme heitä tässä. Päätavoitteemme on saada suomalaisille teknologiayrityksille mahdollisimman paljon hyviä työntekijöitä.

Teknologia-alan työt eivät  näy lasten ja nuorten arjessa samoin kuin esimerkiksi palopelastajan tai opettajan työ.

Esimerkiksi kansainvälisyys on nuorille jo lähestulkoon itseisarvo, mutta LUMA-aineet tai teknologia-ala eivät välttämättä ole se, joka kansainvälisyydestä ensimmäisenä tulee mieleen. Nuoret ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia myös ympäristöasioissa. “Maapallon pelastaminen” teknologian avulla on mahdollista, mutta tällainen mielikuva ei synny itsestään. Näitä asioita onkin syytä korostaa nuorille suunnatussa vetovoimatyössä.   

Opinto-ohjaajat ovat keskeisessä roolissä työelämätietouden välittämisessä nuorille. Opojen ja aineenopettajien tulisi voida tarjota tietoa työelämästä ja teknologia-alasta nuorille sopivilla tavoille, nuorten kielellä. Me pyrimme auttamaan opetuksen ammattilaisia tässä erilaisten materiaalipakettien ja koulutusten avulla. Esimerkiksi MyTech.fi-sivuille kootulla materiaalilla haluamme auttaa myös vanhempia käymään nuorten kanssa tärkeitä keskusteluja heidän tulevaisuudestaan. 

Teknologiateollisuus on tulevaisuuden ala, joka tarjoaa merkityksellisiä ja maailmaamuuttavia töitä, joissa tarvitaan monenlaisia osaajia. Meillä on tärkeänä tehtävänä tuoda nämä asiat nuorten tietoisuuteen, heitä kiinnostavalla ja puhuttelevalla tavalla. Tavoitteenamme on, että viestimme tavoittavat nuoren useampaan kertaan koulupolun aikana, heti ensimmäisestä luokasta alkaen aina toisen asteen opintojen loppuun asti sekä livenä että verkossa.  

Nuoret ovat fiksuja. He ottavat kyllä itse kiinnostavista asioista selvää. Meidän tehtävänämme on näyttää, millaisia mahdollisuuksia teknologia-ala voisi heille tulevaisuudessa tarjota.  

Lisätiedot:

Vetovoimatyön asiantuntija Jenni Taipalkoski
etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi, puh. 040 079 7405