Nuoret tekevät valintojaan koronankin keskellä - tarvitsemme virtuaalisia ratkaisuja työelämätietouden välittämiseen

Samuli Mannonen

Nuoret tekevät valintojaan koronankin keskellä - tarvitsemme virtuaalisia ratkaisuja työelämätietouden välittämiseen

9.10.2020 klo 12.14 |
Samuli Mannonen

Nuoren elämä on täynnä valintoja. Nykyään jo peruskoulussa voi olla valinnaisia kursseja, ja yläaste valitaan usein itse. Sen jälkeen on valittava, meneekö toiselle asteelle, ja jos menee, niin minne? Entä mitä siellä kannattaa opiskella? Tämän jälkeen mietitään jatko-opintoja tai suoraan työelämään hyppäämistä. 

Nuoret tarvitsevat tärkeiden päätöstensä tueksi luotettavaa ja ymmärrettävä tietoa eri aloista ja niiden tarjoamista työmahdollisuuksista. Ei saa olla niin, että matematiikka jää lukematta tai teknologia-alan koulutus valitsematta vain siksi, ettei kukaan kertonut, mitä niiden avaamien ovien takaa on mahdollista löytää. 

Ei saa olla niin, että matematiikka jää lukematta tai teknologia-alan koulutus valitsematta vain siksi, ettei kukaan kertonut, mitä niiden avaamien ovien takaa on mahdollista löytää. 

Esimerkiksi allekirjoittanut jätti muutamia vuosia sitten lukiossa pitkän matematiikan kesken ja luki fysiikasta ja kemiasta vain pakolliset kurssit. Päätös ei ollut kovinkaan harkittu tai perustunut tietoon: aineilla oli maine muita työläämpinä ja tulevien kirjoitusten arvosanat huolestuttivat. ”Mitä näillä oikeastaan tekee?” pohdin. Nimenomaan LUMA-aineiden osalta valitettava tosiasia onkin se, ettei moni nuori täysin tiedä, miksi niitä pitäisi opiskella tai mihin niitä työelämässä tarvitsee. Nuoret siis tarvitsevat työelämästä tietoa ja samaistuttavia esikuvia.  

Nimenomaan LUMA-aineiden osalta valitettava tosiasia on, ettei moni nuori täysin tiedä, miksi niitä pitäisi opiskella tai mihin niitä työelämässä tarvitsee.

Uudet opetussuunnitelmat toivat monialaiset oppimiskokonaisuudet kaikkiin kouluihin, ja vähintään yhden kokonaisuuden suorittaminen lukuvuodessa on pakollista. Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelma on monialainen oppimiskokonaisuus yläkouluille ja lukioille. Ohjelmassa oppilasryhmä tutustuu ensin valitun teeman oppimateriaaleihin koululla ja vierailee sen jälkeen teknologia-alan yrityksessä ja korkeakoulussa. Ohjelma kuljetuksineen on kouluille maksuton. Tarkoituksena on esitellä teknologia-alaa, sillä nuorten arkielämässä ala ja sen tarjoamat mahdollisuudet jäävät usein pimentoon.

Oppilaiden palautteet ohjelmasta puhuvat puolestaan. Esimerkiksi sinkkitehdas Boliden Kokkolalla vierailleet ovat kommentoineet päiväänsä näin: 

  • "Vitsi, mä haluaisin tänne töihin!"
  • "Homma oli järjestetty niin, että oli koko ajan mielenkiintoista." 
  • "Robotit oli parasta." 

Boliden onkin loistava esimerkki siitä, miksi vierailuja tarvitaan. Sinkkitehdas ei taatusti tule nuorille itsestään tutuksi. Samoin siellä tarvittavat osaamiset – kuten kemia – ovat sellaisia, joiden myöhempää hyödyllisyyttä voi olla koulussa vaikeaa hahmottaa. 

Koronatilanteen vuoksi nämä tärkeät opintokäynnit ovat nyt kuitenkin suurelta osin mahdottomia. Useat yritykset ja korkeakoulut ovat siirtyneet etätöihin, eivätkä lähityötäkään tekevät yritykset ota nyt vierailuryhmiä vastaan turvallisuussyistä. Nuorten tarve työelämätiedolle ei ole kuitenkaan kadonnut mihinkään – se on ehkä jopa kasvanut, kun kesätöitä ja TET-jaksoja on saatettu joutua perumaan.

Olemme lanseeraamassa syksyn aikana virtuaaliversion MyTech-ohjelmasta.

Tähän tarpeeseen vastataksemme olemme lanseeraamassa syksyn aikana virtuaaliversion MyTech-ohjelmasta. Ohjelma toimii kuten tavallisesti, mutta vierailukohteisiin ja niiden työntekijöihin tutustutaan fyysisen vierailun sijaan 360-asteisten virtuaaliympäristön avulla. Ympäristöön on upotettu oppilaiden katsottavaksi teemasta ja vierailukohteesta tietoa muun muassa tekstin, kuvien ja videoiden muodossa.

Tiedän monen varmasti jo toivovan, ettei sanoja ”etä” tai ”virtuaalinen” tarvitsisi enää ihan joka päivä kuulla, minä ainakin toivon näin. Sitä odotellessa nuorten tarpeita ei kuitenkaan saa unohtaa. 

Samuli Mannonen toimii Teknologiateollisuuden kasvu ja osaaminen -yksikössä projektikoordinaattorina. Työ sujuu opintojen ohella, sillä opinnot Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ovat vielä kesken. Lukion ainevalinnoista huolimatta kiinnostus teknologia-alaan on tietotekniikan sivuaineen myötä herännyt ja suunnitelmissa on kaksoistutkinto tupsulakkiin oikeuttavalta alalta.