tekoäly

Tekniikan korkeakoulutukseen tarvitaan yhteinen näkemys alan suunnasta – yliopistojen koulutusvastuita tulee arvioida kokonaisuutena

Uusista diplomi-insinöörin koulutusvastuista tai diplomi-insinöörikoulutuksen laajentamisesta uusiin yliopistoihin tulisi tehdä mahdollisia uusia päätöksiä vasta, kun on luotu yhteinen strateginen suunta tekniikan korkeakoulutuksesta.

Jyväskylän yliopisto esittää koulutusvastuunsa laajentamista tekniikan alalle tietotekniikan koulutukseen. Jyväskylän yliopisto hakee oikeutta myöntää tekniikan kandidaatin, diplomi-insinöörin, tekniikan lisensiaatin ja tekniikan tohtorin tutkintoja.

Teknologiateollisuus ry:n kantana on, että tekniikan korkeakoulutuksen kehittämiseen tarvitaan nyt ensisijaisesti kansallisella tasolla jaettu, selkeä näkemys strategisesta suunnasta. Mahdollisia päätöksiä uusista diplomi-insinöörin koulutusvastuista tai diplomi-insinöörikoulutuksen laajentamisesta uusiin yliopistoihin tulisi tehdä vasta, kun yhteinen strateginen suunta on luotu.

Teknologiateollisuus ry linjasi syksyllä 2019, että yliopistojen koulutusvastuita tulisi arvioida faktapohjaisesti huomioiden muun muassa osaajatarpeen laajuus, alan vetovoima, yliopiston investointisuunnitelma sekä vaikutukset korkeakouluverkoston kansalliseen kokonaisuuteen ja resurssien käytön tehokkuuteen.

Osaajien saatavuus on muodostunut jo yhdeksi merkittävimmistä kasvun esteistä teknologia-alan yrityksille, ja tähän vastaaminen edellyttää määrätietoisia toimia. Teknologiateollisuus pitää opetus- ja kulttuuriministeriön ja yliopistojen suunnitelmia nostaa tekniikan alan tutkintotavoitteita tuleville vuosille oikean suuntaisina. Tämän lisäksi tarvitaan nopeavaikutteisia toimenpiteitä, kuten muunto- ja täydennyskoulutusten ja kansainvälisten maisterivaiheen ohjelmien laajentamista. Jotta tutkintomääriä kasvatettaessa diplomi-insinöörikoulutuksen hyvä työelämärelevanssi ja koulutuksen laatu säilyvät, tarvitaan koulutuksen järjestelmällistä kehittämistä, verkostomaisen yhteistyön lisäämistä ja riittävä rahoitus suhteessa koulutusmääriin.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin tammikuussa 2020 julkaiseman tekniikan koulutusalan arvioinnin mukaan tekniikan korkeakoulutuksesta puuttuu kansallisella tasolla jaettu näkemys strategisesta suunnasta. Alalla on käynnissä merkittävä osaamistarpeiden murros. Teknologiateollisuus pitää erittäin tärkeänä, että tekniikan alan korkeakoulutukseen muodostetaan kansallinen strategia ja työ tehdään tiiviissä yhteistyössä alan yritysten kanssa. Osana tätä keskustelua tulisi muodostaa yhteinen käsitys siitä, mitä diplomi-insinöörin nimike tarkoittaa 2020-luvulla, kun suurin osa tekniikan kouluttajista on monialaisia yliopistoja. 

Verkostomaisen yhteistyön kehittäminen tärkeää

Jyväskylän yliopisto antaa jo nyt tietotekniikan koulutusta, joka sisällöltään vastaa hyvin Keski-Suomen ja Uudenmaan osaajatarpeisiin. Tämä todetaan myös yliopiston hakemuksessa.

Vuosina 2013-2017 valmistuneista noin 40 % työllistyi Keski-Suomeen ja noin 35 % Uudellemaalle. Koulutuksen vetovoima on ollut varsin hyvä ja opiskelijamäärä on ollut kasvussa. Koulutuksen opetussuunnitelma vastaa keskeisiltä sisällöiltään tyypillistä tietotekniikan ohjelmaa tekniikankin alan yliopistoissa. Näin ollen ei ole selvää, minkälaista uutta osaamista koulutuksen tutkintonimikkeen vaihtaminen diplomi-insinööriksi toisi ja lisäisikö se osaajien saatavuutta alalla.

Toteutuessaan ehdotuksen mukaisesti tietotekniikka olisi Jyväskylän yliopistossa ainoa tekniikan koulutusala, jolloin diplomi-insinöörikoulutukselle tyypillisen laaja-alaisen moniteknisen koulutusympäristön luominen jäisi muiden tekniikan kouluttajien kanssa tehtävän verkostoyhteistyön varaan. Hakemuksessa jää myös avoimeksi, miten niin ikään tekniikan alalle tyypillinen vahva yritysyhteistyö koulutuksessa toteutuisi.

Jyväskylän yliopisto on juuri liittynyt mukaan FITech-verkostoon. Teknologiateollisuus pitää FITech-toimintamallia hyvänä uudenlaisena tapana järjestää monipuolista tekniikan koulutusta. Toimintamalli mahdollistaa sen, että tarvittavaa osaamista voidaan hakea kaikista tekniikan alan yliopistoista hyödyntäen kunkin vahvuuksia. Lisäksi Teknologiateollisuus kannustaa yliopistoja kehittämään tiiviitä kumppanuuksia alan yritysten kanssa.

 

Lisätietoja:

Johtaja Laura Juvonen, puh. 040 589 6263, laura.juvonen@teknologiateollisuus.fi, twitter: @Laura_Juvonen

Asiantuntija Touko Apajalahti, 040 160 5006, touko.apajalahti@teknologiateollisuus.fi, twitter: @ToukoApajalahti

Lisää aiheesta:

Teknologiateollisuuden koulutus ja osaaminen -linjaus (2018)

Teknologiateollisuuden korkeakouluselvitys (2019)

 
Kirjoitus on mukana Teknologiateollisuuden maaliskuun uutiskirjeessä.