Touko Apajalahti aloittaa Teknologiateollisuus ry:ssä korkeakoulupolitiikan asiantuntijana

Teknologiateollisuus ry on nimittänyt DI Touko Apajalahden korkeakoulupolitiikan asiantuntijaksi Kasvu ja osaaminen -yksikköön. Hänen vastuualueitaan ovat korkeakoulupolitiikka ja jatkuva oppiminen. Apajalahti aloittaa tehtävässään 3.6.2019.

Apajalahdella on syvällinen kokemus valtakunnallisesta korkeakouluverkostosta. Apajalahti siirtyy Teknologiateollisuuteen Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta Karvista. Hän on toiminut siellä vuodesta 2012 alkaen arviointiasiantuntijana keskittyen erityisesti tekniikan alan korkeakoulutuksen arviointeihin.

– Jatkuva oppiminen on koulutuspolitiikan keskeisiä kysymyksiä tulevalla hallituskaudella. Onnistuminen osaamistason nostossa on ratkaisevaa teknologiateollisuuden ja koko Suomen tulevaisuuden kannalta. Touko Apajalahti tuo Teknologiateollisuus ry:hyn uudenlaista korkeakoulupolitiikan osaamista. Olen valtavan iloinen siitä, että koulutuksen ja osaamisen tiimimme vahvistuu tekniikan alan korkeakoulujen ja alan osaamistarpeiden syvällisellä tuntemuksella, sanoo koulutusjohtaja Leena Pöntynen.

– Teknologiateollisuuden yritykset työllistävät yhä useampia, ja osaajatarve kasvaa. Samaan aikaan myös osaamistarpeet muuttuvat vauhdilla digitalisaation ja kiertotalouden kaltaisten megatrendien myötä. Tämän vuoksi tekniikan aloille on tarpeen saada opiskelijoita aiempaa monipuolisemmilla taustoilla. Tarvitaan myös uudenlaisia mahdollisuuksia jo työuralla olevien jatkuvaan oppimiseen. Yritysten ja korkeakoulujen tarkoituksenmukainen yhteistyö on olennaista ratkaisuja haettaessa, Touko Apajalahti sanoo.

Lisätietoja:

Touko Apajalahti, asiantuntija, korkeakoulupolitiikka ja jatkuva oppiminen (3.6.2019 alkaen)
puh. 040 160 5006

Leena Pöntynen, koulutusjohtaja

Laura Juvonen, johtaja, kasvu ja osaaminen