Cleantech – toimiala vai transformaatio?

|
Pertti Korhonen

Suomessa järjestetään nyt syyskuussa iso globaali cleantech –konferenssi. Se antaa Suomelle mahdollisuuden viedä cleantech-ilosanomaa laajalle ja kansainväliselle vaikuttajajoukolle sekä suomalaisyrityksille mahdollisuuden esitellä konkreettisia cleantech-ratkaisuja.

Outotecin asiakkaat edustavat toimialaa, joka usein mielletään maailman ”likaisimpien” joukkoon. Maine johtuu varmasti sekä siitä, että kaivannais- ja metallinjalostusteollisuus hyödyntää uusiutumattomia luonnonvaroja, että siitä, että se on merkittävä energian ja veden kuluttaja ja erilaisten päästöjen lähde. Moderni maailmamme ja elämäntapamme kuitenkin edellyttävät metalleja ja mineraaleja. Niitä tarvitaan esimerkiksi tuulivoiman talteenottoon, aurinkopaneeleihin ja telekommunikaatioverkkoihin. Niinpä ratkaisuksi jää resurssitehokkuuden maksimointi. Siihen me olemme kehittäneet lukuisia teknologioita ja holistisen lähestymistavan. ”Likainen” toimiala puhdistuu koko ajan.

Monella muulla toimialalla on edessään sama tie: kun kukaan ei enää halua olla ”dirtytechiä”, on transformoitava tapa toimia ja aloitettava matka kohti cleantechiä. Se voi tapahtua jo olemassa olevia ratkaisuja hyödyntämällä, uutta innovoiden ja toimintatapoja uudistaen. Usein tarvitaan niitä kaikkia.

Cleantechistä puhutaan edelleen usein kuin se olisi jokin erillinen toimiala ja käytetään aikaa sen pohtimiseen, mitä siihen lasketaan mukaan. Se on mielestäni turhaa. Cleantech ei ole toimiala, vaan välttämätön transformaatio, joka koskettaa kaikkia toimialoja. Puhtaan teknologian ratkaisut ovat kestävän kehityksen ja tulevaisuutemme takaaja.

Suomesta halutaan tehdä cleantechin edelläkävijämaa, ja siihen täällä onkin kaikki edellytykset. Pohjoismailla on maailmalla hyvä maine puhtaan luonnon ja tiukkojen ympäristömääräysten alueena. Jos Piilaakso on uskottava digistartuppien kotipesänä, voisi olettaa, että cleantech –innovaatiot ovat vastaavasti uskottavampia, kun ne ovat lähtöisin Suomesta tai Pohjoismaista. Päämäärätietoisella työllä ja yhteisillä markkinointiponnistuksilla Pohjoismaat voisivat olla ”Cleantechin Piilaakso”.

Pertti Korhonen
Toimitusjohtaja
Outotec Oyj