Digitalisaatio luo mahdollisuuksia ja yhteiskunnallista tasa-arvoa

|
Kimmo Alkio

Historiallisesti teknologian kehitys on aina vienyt yhteiskunnallista kehitystä eteenpäin. Muutoksiin on liittynyt uusia innovaatioita, jotka ovat muuntautuneet uudenlaiseksi osaamiseksi ja yhteiskunnalliseksi arvoksi. Nykyinen digitalisaation mukanaan tuoma murros tuntuu oikeutetusti juuri nyt mullistavalta. Kuitenkaan se ei välttämättä eroa aiemmista murroksen aikakausista, joihin yritykset ja yhteisöt ovat kautta aikojen joutuneet sopeutumaan.

Kuten monet aiemmista yhteiskunnallisista murroksista, myös digitalisaatio vie yhteiskuntaa eteenpäin. Digitalisaatiokehityksen myötä yritykset ja yhteiskunta pystyvät luomaan innovaatioita aiempaa nopeammin ja ratkaisemaan ennen ylitsepääsemättömiksi koettuja ongelmia. Yritykset löytävät uusia mahdollisuuksia kasvuun ja hyvinvoinnin luomiseen. Parhaimmillaan digitalisaation avulla luodaan yhteiskunnallisesti tasa-arvoisia palveluita kaikille, eikä keskitytä pelkästään yritysten uusiin, innovatiivisiin liiketoimintoihin. Jo lähivuosina voimme odottaa organisaatioilta uusia, yhteiskunnallista arvoa tuottavia palveluita: reaaliaikaisen lääkäripalvelun hoivapalveluissa, automatisoidun arvonlisäveron maksun pk-sektorilla sekä personoituja kuluttajapalveluja verkossa. 

Nykyisen murroksen keskiössä on data. Datakeskeisen maailman tunnusmerkkeinä voidaan pitää rajatonta potentiaalia ja uusien teknologioiden esiinmarssia. Robotiikasta, tekoälystä ja virtuaalitodellisuudesta puhutaan yhä useammassa yhteydessä, koska nämä ovat yleisimpiä teknologioita uusien innovaatioiden taustalla. Algoritmit ja koneoppiminen puolestaan auttavat jäsentämään ja hyödyntämään dataa parantaen ennustettavuutta ja lisäten asiakasymmärrystä.

Datan määrän kasvaessa räjähdysmäisesti merkitykselliseksi nousee se, miten datan avulla innovoidaan yhdessä uutta kasvua. Digitaalisen vallankumouksen edetessä halu jakaa dataa, avoimet ekosysteemit, avoin API-talous ja uusien palveluiden kehittäminen kuluttajakeskeisesti tulevat olemaan yhä tärkeämpiä kaikille yrityksille. Innovaatioita syntyy jatkuvasti yli toimialarajojen. Kiihtyvässä uudistumistahdissa pärjätäksemme meidän kaikkien on omaksuttava start-upeista tuttuja nopeita, käytännönläheisiä toimintatapoja ja innovoitava enemmän yhdessä. Nopeasti yleistyneet hackatonit ovat erinomainen esimerkki siitä, miten yritykset hakevat uusia ideoita nopealla syklillä ja törmäyttäen eri toimialojen edustajia.

Digitaalisen murroksen voittajina selviävät ne, jotka ymmärtävät katsoa tulevaisuuteen ja osaavat hyödyntää innovaatioita arvoa lisäävällä tavalla.

Digitalisaatio luo myös uusia disruptioita. Uudet teknologiat ja liiketoimintamallit leviävät maailmanlaajuisesti nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Digitaalisen murroksen voittajina selviävät ne, jotka ymmärtävät katsoa tulevaisuuteen ja osaavat hyödyntää innovaatioita arvoa lisäävällä tavalla. Suomalainen teknologiaosaaminen on huippuluokkaa. Meidän ei Suomessa tulisi odottaa, että ulkomaiset yhtiöt luovat uusia virtuaalisia palveluita markkinoillemme, vaan aivan yhtä hyvin voimme luoda palvelut omalla osaamisella ja verkostoitumalla kansainvälisesti. Tätä kautta saamme aikaan kauan kaivattua kasvua Suomeen.

Digitalisaatio muuttaa myös johtajuutta. Johtajien täytyy paitsi varmistaa, että yritykset hakevat jatkuvasti paitsi tehokkuutta ja toimintojen optimointia, myös uusia kasvun ja innovaatioiden lähteitä. Tämä kaksitahoinen haaste on leimaavaa monen organisaation muutoksessa.

Muutosta vauhdittaaksemme vaaditaan järkeviä investointeja niin yksityiseltä kuin julkiselta sektorilta. Aika on rahaa – ja digitaalisella aikakaudella tämä totuus korostuu entisestään. Suomalaisten yritysten tulee tarttua digitalisaation haasteisiin ja mahdollisuuksiin rohkeasti ja ennen kaikkea uutta oppimalla start-up hengessä yhdessä innovoiden.
 

Kimmo Alkio
Tieto Oyj​:n toimitusjohtaja,
Teknologiateollisuus ry:n varapuheenjohtaja