Digitalisaatio vauhdissa – mitä seuraavaksi?

|
Kimmo Alkio

Elämme poikkeuksellisen mielenkiintoista aikaa. Digitalisaation vauhti kiihtyy ja perinteiset toimialojen rajat tulevat avautumaan ennennäkemättömällä tavalla. Nyt on hyvä aika kiihdyttää myös omaa muutosta.

Digitalisaation kiihtyvään vauhtiin vaikuttaa kolme tekijää, jotka samanaikaisesti tapahtuen kiihdyttävät murrosta: kuluttajat ottavat uusia palveluita käyttöönsä nopeammin kuin koskaan, mikä luo yrityksille jatkuvan paineen uudistua ja kehittää uutta. Toiseksi teknologia on kehittynyt räjähdysmäisesti. Nykypäivänä teknologia mahdollistaa kaiken tapahtuvan nopeammin kustannustehokkaammin, pienemmässä mittakaavassa ja älykkäämmin. Teknologian evoluutio tuo kaikille huikeita mahdollisuuksia. Kolmas tekijä ovat uudet toiminta ja -liiketoimintamallit, jotka disruptoivat vanhat perinteiset tavat ajatella.

Digitalisaation edetessä perinteiset toimialojen rajapinnat yhdistyvät ja avautuvat.

Murroksessa tulevat pärjäämään ne, joilla on paras sopeutumiskyky. Tärkein tekijä digitalisaation hyödyntämiseen liittyy kykyymme toimia kaksitahoisessa maailmassa. Samanaikaisesti on ajettava tehokkuutta uusien teknologioiden avustamana ja ennen kaikkea uudistettava oma liiketoiminta entistä asiakaskeskeisemmäksi. Tämän parempaa hetkeä ajaa näitä molempia tavoitteita kaasu pohjassa ei ole ollut koskaan!

Yritykset ovat tottuneita käsittelemään perinteisiä toimialakohtaisia muutoksia ja yrittäneet sopeutua oman alan murroksiin perinteisten kilpailutekijöiden kautta. Digitalisaation edetessä perinteiset toimialojen rajapinnat yhdistyvät ja avautuvat kaikilla sektoreilla. Esimerkiksi tulevaisuuden ”on-demand”-tuotanto tulee mullistamaan teollisuustuotannon, kaupan ja logistiikan alueet. Kukaan ei tule pärjäämään tulevaisuuden verkostoituneessa maailmassa yksin, sillä vastaaminen kuluttajien alati kasvaviin vaatimuksiin vaatii avaamaan perinteiset toimialamallit sekä tuottamaan palveluja loppuasiakkaan kannalta kokonaisvaltaisesti. Toimialarajojen avautumiseen liittyen on tärkeä panostaa niin toimialarajojen ylittävään osaamiseen kuin näihin liittyvien verkostojen kehittämiseen.

Digitaalisessa maailmassa yritysten ja yhteisöjen on uskallettava luopua vakiintuneista toimintamalleista ja ottaa vahvemmin käyttöön kokeilukulttuuri sekä ohjata yhteistä tekemistä verkostomaisesti. Tämä startupeista tuttu mentaliteetti on tuottanut hyviä tuloksia myös yritysmaailmassa. Perustimme Tietoon viime vuonna kaksi sisäistä startuppia: teollisen internetin ja digitaalisen asiakaskokemuksen startupit. Yksiköt toimivat Tiedon sisällä ketterinä erillisinä tiimeinä ja raportoivat erilliselle hallitukselle. Kokemuksemme ovat niin hyvät, että tulevaisuudessa Tiedossa kenties toimimme laajemminkin startup-henkisesti tavoitellessamme joustavuutta ja ketteryyttä.

Ketteryyttä, yhdessä tekemistä ja innovointia korostava startup-mentaliteetti on levinnyt jo hienolla tavalla Pohjoismaissa. Hyvänä esimerkkinä teknologiatapahtuma Slushin maailmanvalloitus sekä ilahduttavan vahva pohjoismainen osanotto vuoden 2015 Slushiin Helsingissä.

Yritysten ja yhteisöjen tulisikin entistä enemmän panostaa ketterään ja rajoja rikkovaan yhdessä tekemiseen. Uusia ideoita syntyy toimialojen välissä, yllättävissäkin paikoissa. Näin ollen uusia mahdollisuuksia on haettava proaktiivisesti uusia liiketoimintamahdollisuuksia yhdessä innovoimalla. Yhdessä tekeminen ketterästi verkostoissa saanee myös aikaan suurimman positiivisen käänteen yritysten ja yhteisöjen kilpailukykyyn.

Maailma on avoin ja asiakkaiden nopea omaksumiskyky luo kiihtyvästi uusia mahdollisuuksia. Teknologia - jonka osaamisessa Suomi on aina ollut kärkikastia - kehittyy ennenäkemätöntä vauhtia. Tarvitsemme vain rohkeutta astua tulevaisuuteen! On siirryttävä sanoista rohkeisiin tekoihin, sillä eiliset tähdet tulevat digitalisaation edetessä vääjäämättä himmenemään, jotkut jopa sammumaan. Rooli muutoksen ajajana noussee esille meissä jokaisessa vielä entistä enemmän.

Kimmo Alkio
Toimitusjohtaja
Tieto Oyj