Kasvua uudistumalla

|
Kjell Forsén

Menestys ja kasvu vaativat rohkeutta uudistua. Moni yritys on tullut tiensä päähän jatkamalla vanhan menestysreseptin mukaista toimintaansa liian pitkään. Ulkomaailman muutokset on helppo tukahduttaa tajunnasta varsinkin, jos niiden huomiointi on työlästä ja vaatii riskinottoa. Tuttu sanonta: vain muutos on pysyvää, on totisinta totta. Uudistuminen ei ole helppoa, sillä se vaatii pitkäjänteisyyttä ja uskoa siihen, mihin on ryhtynyt, vaikka toivotunlaisia tuloksia ei heti syntyisikään.

Vielä haastavampaa on se, että uuden luominen lähes aina vaatii vanhasta luopumista – oli sitten kyse toimintatavan tai portfolion muutoksesta. Resursseja on rajallisesti ja ne on sijoitettava siihen missä tulevaisuuden odotukset ovat suurimmat.

Me Vaisalassa palvelemme useita, keskenään hyvinkin erilaisia asiakasryhmiä. Suurimman osan muodostavat sääasiakkaat, jotka ovat julkishallinnon toimijoita. Heidän määränsä on luonnollisesti rajallinen, vaikka markkina-alueemme on koko maailma. Meillä on myös niin suuri markkinaosuus, että sen kasvattaminen on paitsi vaikeaa, myös erittäin kallista. Kilpailu on luonnollisesti kiristynyt, kuten kaikilla aloilla. Meillä on vastassa paljon pieniä yhden tai kahden tuotteen paikallisia yrityksiä, jotka hyvin pienellä kulukuormalla kilpailevat hinnalla ja joustavuudella voittaakseen markkinaosuuksia. Hintakilpailu ei ole meille vaihtoehto, siksi kasvua ja menestystä täytyy hakea eri keinoin.

Suurin kilpailuetumme on lähes 80 vuoden aikana kertynyt osaaminen, minkä varaan rakennamme myös tulevaisuutemme. Kun yrityksen hyvää tulevaisuutta suunnitellaan, niin ehdottomasti tärkein osaaminen on kuitenkin asiakkaan tilanteen ja toiminnan ymmärtäminen sekä visio siiitä, miten ne muuttuvat ja miten me voimme olla niiden kehittämisessä mukana.

Olemme laajentuneet uusille kasvualueille sekä olemassa olevan osaamisemme turvin että hankkimalla uutta täydentävää osaamista  orgaanisesti ja yritysostoin. Brändin luominen uutena tulokkaana vie aikansa. Se vaatii myös esimerkiksi huomattavia tuotekehityspanostuksia, näkyyvyyttä markkinoinnin keinoin sekä myyntiorganisaation, joka toimii uuden asiakasryhmän ehdoilla. Liikevaihto ei alkuvaiheessa kuitenkaan kasva samaa vauhtia kuin investoinnit eli tulosvaikutus on negatiivinen. Tämä tosiasia on kohdattava, jos mielii menestyä myös huomenna ja pidemmässä juoksussa. Pelkästään lyhyen aikavälin optimointi ei rakenna huomispäivää.

Näillä edellytyksillä ja tällä lähestymistavalla olemme viime vuosina laajentaneet toimintaamme sääriippuvaiseen uusiutuvaan energiaan, sääpohjaisiin informaatiopalveluihin sekä vallitsevien olosuhteiden mittaamiseen ja monitorointiin life-science -teollisuudessa. Olemme tehneet kustakin alueesta monipuoliset selvitykset ja laatineet kattavat strategiat erilaisine skenaarioineen. Tästä huolimatta lopullinen go/no go -päätös sisältää myös aina vaistoon perustuvan tunnepohjaisen tekijän, eikä epävarmuutta voida koskaan faktoilla ja analyyseillä täysin eliminoida. Mutta, toista tuttua sanontaa lainatakseni: jos haluaa kävellä vetten päällä, täytyy ensin nousta veneestä. Meillä on täysi vauhti päällä, aika näyttää kuinka hyvin menestymme.

Haluan vielä painottaa, että jatkuva muutos luo myös henkilöstölle mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan ja laajentaa sitä uusille alueille. Yrityksemme menestys riippuu täysin osaavan ja asiantuntevan henkilöstömme työpanoksista. Siksi on tärkeää, että myös he näkevät omalta osaltaan tämän myönteisen kehityskaaren. Se, että tekemällämme työllä ja saavutuksillamme on yhteiskunnallista merkitystä, on suunnattoman tärkeää silloin, kun voimia täytyy riittää huippusuoritukseen joka tilanteessa.

Kjell Forsén
Toimitusjohtaja
Vaisala Oyj