Kuka kesyttäisi uusimman Deen

|
Simo Leisti

Pelätty Dee-sana tarkoitti muinoin devalvaatiota. Sitten digitalisaatiota. Nyt se tarkoittaa disruptiota. Välillä tuntuu, että koko Suomi odottaa, että iso Dee tulee ja muuttaa kaiken. Mutta mitä se oikein tarkoittaa käytännössä? Mitä se vaatii minulta tai sinulta? Mikä sen myötä oikeasti paranee, helpottuu, vähenee tai heikentyy?

Kun äskettäin selvitimme yritysjohdon asenteita digitalisaatioon (*), Suomen tulokset olivat yllättäviä. Digitaalinen transformaatio on täällä jo käynnissä! Sitä pidetään suurena muutosvoimana eikä valitulle tielle nähdä loppua.

Mutta nimenomaan yritysjohdon näkökulmasta on yllättävintä se, että muista maista poiketen suomalaisvastaajat arvioivat toimitusjohtajan roolin keskeisimmäksi muutoksen ruorissa. Lisäpaineita vastaajat lataavat toimitusjohtajille siitä, että juuri suomalaisten mielestä on innovoitava enemmän ja yhä nopeammin, jotta oma organisaatio voi säilyttää kilpailukykynsä.

Me siis sekä tunnistamme haasteen suuruuden että vaadimme ylimmältä johdolta hyvin paljon, jotta tämä haaste saadaan taklattua.

Digitaalinen disruptio koskettaa kaikkia toimialoja.

Huolestuminen ja jopa digiahdistus, sekä toisaalta kovat odotukset vastuuhenkilöitä kohtaan, ovat inhimillisiä ja ymmärrettäviä. Disruptio, digitalisaation aiheuttama toiminnan pysyvä muutos normaalitilanteeseen, on läsnä kaikkialla. Euroopassa on meneillään yksi suurimmista yhteiskunnallisista ja taloudellisista muutoksista miesmuistiin.

Digitaalinen disruptio koskettaa kaikkia toimialoja. Monet rajat rikkoutuvat, kun hyperverkottunut, massiivisia tietomääriä tulkitseva teknologia määrittää uudelleen sen mikä on mahdollista.

Kun tavoitteena on lujittaa asiakassuhteita ja samalla kehittää entistä tehokkaampia prosesseja ja toimintatapoja, digitaalinen teknologia antaa organisaatioille keinot hahmotella uudelleen, mihin ne pystyvät ja millaisia ne voivat olla.

Digitaalinen disruptio ei olekaan kielteinen voima. Sitä vain ei voi pysäyttää. Tarvitaan riittävästi kunnianhimoa, energiaa ja mielikuvitusta, jotta uutta mallia osataan hyödyntää. Tarvitaan myös kuuntelevaa, mutta jämäkkään päätöksentekoon pystyvää johtamista. Silloin digitaalinen disruptio voi olla tie kohti uutta innovaatioiden ja kukoistuksen aikaa.

Paitsi yritysten ja organisaatioiden oma osaaminen, myös oikeat ja huolella valitut yhteistyökumppanit ovat elintärkeitä. Fiksu kumppani auttaa tekemään oikeita digipäätöksiä ja toteuttamaan muutokset oikeiden asiantuntijoiden kanssa. Perinteisten toimittaja-asiakasmallien oheen ja tilallekin pitää avoimin mielin kehittää uusia yhteistyön muotoja. On oltava myös rohkeutta hyödyntää uusien yhteistyökumppaneiden osaamista, jotta voimme yhdessä rakentaa innovatiivisia työtapoja tai vaikkapa palveluita asiakkaidemme ja myös asiakkaiden omien asiakkaiden eduksi.

 

Simo Leisti
toimitusjohtaja, Fujitsu Finland Oy

(*) Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten edustajat uskoivat vahvimmin (86 %), että heidän organisaatiotaan ei ole enää olemassa nykymuodossaan viiden vuoden kuluttua. Vain 60 % ruotsalaisvastaajista on tätä mieltä ja maailmanlaajuisesti vain 52 % vastaajista.

Suomalaisvastaajat uskovat myös vahvimmin (97 %) digitaalisen murroksen tuovan kiinnostavia mahdollisuuksia yritykselleen, kun ruotsalaisvastaajista tätä mieltä oli vain 70 % ja kaikista vastaajista 72 %. Kiinnostavista mahdollisuuksista huolimatta 86 % suomalaisista vastaajista piti digitaalista murrosta suurimpana liiketoiminnan haasteena ja 90 % heistä toivoi, ettei itse kokisi digitaalista murrosta.

Fujitsu haastatteli tutkimusta varten 1 180 yritysjohtajaa eri puolilta maailmaa syyskuussa 2016. Haastateltavat olivat Yhdysvalloista, Australiasta, Iso-Britanniasta, Saksasta, Espanjasta, Ranskasta, Italiasta, Ruotsista ja Suomesta. Suomesta mukana oli 30 yritysjohtajia.

Lue lisää tutkimuksesta.