Konesalien verotukien tietoja ei pidä julkistaa tarkkoina lukuina

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) työelämä- ja markkinaosasto sekä valtiovarainministeriö (VM) ovat yhteistyössä valmistelleet kyseessä olevan hallituksen esityksen. Muutosesityksen tavoitteena on varmistaa komission Euroopan unionin valtiontukisääntöjen uudistuksen yhteydessä hyväksyttyjen jäsenvaltioita velvoittavien tukipäätöstietojen julkaisuvelvoitteiden täytäntöönpano Suomessa. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2016.

Esityksessä ehdotetaan muutoksia valmisteverotuslakiin (182/2010) tukea saavan yrityksen velvollisuudesta ilmoittaa tietyt yritystä koskevat tiedot tukiviranomaiselle, jotta valtion julkaisuvelvoite voidaan täyttää. Uudistuksen yhteydessä on myös tarkoitus lisätä sähköverolakiin (Sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettu laki 1260/1996) uusi 26b §, jossa säädetään sähköverkonhaltijan ja sähköntuottajan tiedonantovelvollisuudesta sähkön luovutuksista.

Teknologiateollisuus ry pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että Euroopan unionin alueella pyritään takaamaan tasavertaiset kilpailuolosuhteet yrityksille, varmistamalla etteivät jäsenvaltioiden viranomaiset myönnä kilpailua vääristäviä tukia. Kuitenkin konesalien osalta julkiseksi vaadittavien tietojen perusteella on mahdollisuus saada selville yksityisiä liikesalaisuuksia, joka aiheuttaisi ongelmia sekä konesalitoimintaa nyt Suomessa harjoittaville yrityksille, että tulevien investointien ja toimijoiden saamiselle Suomeen. Teknologiateollisuus ry esittää, että konesalien osalta verotukia koskevat tiedot julkistettaisiin kaikille konesaleille yhteensä annettujen tukien kokonaissummana, tai tiedot annettaisiin vaihteluvälillä (ei tarkkoina lukuina). Lisäksi EU-kynnysarvon alittavia tietoja ei tule julkaista komission tietojärjestelmässä.

Lue koko lausunto (pdf).