Lausunto arvonlisäverosäännöistä digiaikana

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi koskien arvonlisäverosääntöjä digiaikana.

ViDa-paketti sisältää kolme kokonaisuutta:

• Arvonlisäveroraportoinnin modernisointi
  • Alustatalouden arvonlisäverotuksen sääntely
  • Arvonlisäverorekisteröitymisen helpottaminen EU:ssa.

Teknologiateollisuus ry tukee ViDA-pakettia. Veroraportoinnin ja -rekisteröitymisen hallinnollisella sujuvuudella ja helppoudella on vaikutusta siihen, miten toimiva EU on sisämarkkinana, sekä yritysten sijaintipaikkana. Verovelvollisuuksien täyttämisen pitäisi olla helppoa ja yksinkertaista, jotta yritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa ja valtiot saavat verotulonsa. Vastaava suunta EU:ssa tulisi ottaa verotuksen osalta laajemminkin. EU voi myös toimia malliesimerkkinä EU:n ulkopuolisille maille ja yhdenmukaistaa esimerkiksi e-laskutusta ja veroraportointia kansainvälisesti. Vaikka Suomessa arvonlisäverovaje on pieni, on tärkeä tehdä uudistukset yhdessä EU-maiden kanssa yhtenäisesti.

Teknologiateollisuus kannattaa vahvasti sitä, että alv-raportointia kehitetään e-laskutusta hyödyntämällä, sekä sitä, että e-laskutuksessa jäsenmaan on aina pakko hyväksyä EU-standardin mukainen e-lasku. Tämä helpottaa yrityksiä ja yhdenmukaistaa järjestelmää nopeasti.

Verotuksen digitalisointia ei tule tehdä vain viranomaislähtöisesti, vaan yhteistyössä yritysten kanssa. Reaaliaikaiseen raportointiin siirtyminen on kannatettavaa, mutta siirtymästä tulee olla hyötyä myös yrityksille. Digitalisoinnin tuleekin edistää reaaliaikataloutta. RTE (Real-Time Economy) tarkoittaa sitä, että taloudelliset transaktiot ja prosessit ovat digitaalisia ja perustuvat rakenteelliseen dataan. RTE:n perustana ovat mm. sähköisistä kuiteista ja laskuista (e-kuitti ja e-lasku) saatu data."

Avaa lausunto >>

Samaa aihetta käsittelevä lausuntoomme komissiolle: https://teknologiateollisuus.fi/en/ajankohtaista/statement/vat-digital-age