Lausunto EU-poliittisesta selonteosta

EU-poliittinen selonteko korostaa selkeästi EU:n sisämarkkinoiden luomaa selkärankaa yhteiselle taloudelle. Voimme yhtyä näkemykseen, että sisämarkkina tulee saada toimivaksi kaikilta eri osin. Erityisesti digitaalisten sisämarkkinoiden osalta EU:lla on vielä paljon tehtävää. Hallituksen tulisi tuoda selkeämmin ilmi, mitä sisämarkkinaesteitä se pyrkii purkamaan ja miten se pyrkii vastaamaan fragmentoituneisiin sisämarkkinoihin. On tärkeä tunnistaa, että teollisuus ja palvelusektori ovat entistä limittäisempiä ja toisistaan riippuvaisempia. Toimialarajoja rikkovaa siirtymää tulee tukea uudistavalla EU:n kilpailukykypolitiikalla, jossa huomioidaan myös Suomen oman uudistuvan teollisuuden strategian toimenpide-ehdotukset ja visio.

Teknologiateollisuus yhtyy samoin Suomen näkemykseen, että kauppapolitiikkamme tulee perustua EU:n vahvaan monenkeskisyyteen ja ennen kaikkea Maailman kauppajärjestöön (WTO) perustuvan kauppajärjestelmän säilyttämiseen ja vahvistamiseen. Kauppapolitiikan tulee tähdätä teollisuuspolitiikan tavoitteisiin digitaalisen ja vihreän siirtymän osalta. Suomen tulee vaikuttaa siihen, että EU ryhtyy koordinoimaan toimintaansa suhteessa raaka-aineiden saatavuuteen. EU:n tulisi myös saavuttaa transatlanttinen sopimus datavirroista ja pyrkiä edistää osaltaan globaaleja standardeja datan hyödyntämiseksi.