Lausunto komission ehdottamasta minimiverodirektiivistä

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa Euroopan komission ehdottamasta minimiverodirektiivistä. Veronkierron ja -välttelyn karsiminen sekä haitallisen verokilpailun torjuminen on tavoiteltavaa. Valitettavasti nykyinen minimiveroehdotus on hyvin raskas ja monimutkainen sekä aiheuttaisi tulkintaristiriitoja, kaksinkertaista verotusta ja kohtuutonta hallinnollista taakkaa yrityksille sekä valtioiden veroviranomaisille.

Minimiverotusta koskevan globaalin, EU-tason ja kansallisen minimiverosääntelyn tulee olla mahdollisimman yhdenmukaista, jotta tällainen iso muutos saadaan tehtyä kestävästi. Direktiiviehdotus pohjaa OECD:n 20.12.2021 julkistamiin minimiverotuksen mallisääntöihin (ns. pilari 2 GloBE).

OECD on ilmoittanut, että pilarin 2 valmistelutyö jatkuu vuonna 2022. Komissio taas ehdottaa, että EU-direktiivi viimeistellään ennen kesää 2022, saatetaan osaksi jäsenvaltioiden kansallista lainsäädäntöä ja voimaan 1.1.2023. Komission suunnitteleman aikataulun pohjalta näyttäisi siltä, että valmistelu eriytyy nyt haitallisesti.

Teknologiateollisuus ry katsoo, että minimiverodirektiivin voimaantuloa tulee ehdottomasti lykätä vähintään vuodella, jotta yhteensopivuus kansainvälisen OECD:n GloBE-mallisääntöjen sekä muun kansainvälisen verosääntelyn kanssa voidaan taata.

Tutustu lausuntoon>>>