Lausunto korkeisiin energiahintoihin liittyvistä hätätoimenpiteistä

Euroopan komissio antoi 14.9.2022 ehdotuksensa Euroopan neuvoston asetukseksi korkeisiin energiahintoihin liittyvistä hätätoimenpiteistä (energianhinta-asetus). Ehdotuksen taustalla on tarve vastata Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan seuranneeseen poikkeukselliseen tilanteeseen energiamarkkinoilla. Kaasun ja sähkön hinnat ovat nousseet ennätyksellisen korkeiksi, ja korkeat kaasunhinnat nostavat edelleen sähkön tuotantokustannuksia. Ehdotuksen tavoitteena on helpottaa kuluttajille korkeista energianhinnoista aiheutuvia negatiivisia vaikutuksia. Lausuttavana oli kolme toimenpidettä: Sähkön talvikysynnän ja huippukulutuksen leikkaamista, sähkönmyyjien ylisuurien tuottojen rajaamista, sekä fossiilisia polttoaineita tuottaville ja jalostaville yhtiöille asetettavaa solidaarisuusmaksua.

Teknologiateollisuus tukee asetusehdotukseen sisältyviä energiasäästötavoitteita ja pitää valtioneuvoston tavoin myönteisenä, että jäsenvaltiot voivat valita tähän liittyvät toimenpiteet kansallisesti. Katsomme Suomen tavoin, että sähkön kysynnän vähentäminen huippukulutuksen aikana on yksi keskeisimmistä ja vaikuttavimmista toimista hintojen nousun hillitsemiseen. Kysynnän vähentäminen ja kulutuksen ajalliset joustot vähentävät tarvetta tuottaa sähköä kalleimmilla tuotantomuodoilla, mikä markkinadynamiikan mukaisesti laskee sähkön huippuhintoja. Tällaisia kysyntäjoustoa tukevia toimia tarvitaan myös kriisin jälkeen, mihin tarvitaan toimivia teknisiä ratkaisuja ohjaussignaalien välittämiseen sekä sähkön käyttäjille helppokäyttöisiä hinnoittelumalleja ja palveluita. Muutoinkin Teknologiateollisuus asettaa etusijalle markkinaehtoiset toimet, jotta vaikutuksiltaan puutteellisesti arvioiduilla hätätoimilla ei tarpeettomasti häiritä markkinoiden toimivuutta tai heikennetä investointien houkuttelevuutta.

Avaa lausunto >>