Lausunto

Lausunto: Liikennekaari mahdollistaa digitaalisten palvelujen kehittämisen

Liikennekaariesityksessä on esitetty laajasti keinoja, joilla puretaan turhaa normistoa ja luodaan edellytyksiä uudelle palvelutarjonnalle.
Teknologiateollisuus ry haluaa lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi liikennekaareksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi seuraavaa:
 
Teknologiateollisuus ry:n mielestä liikennekaariesityksessä on esitetty laajasti keinoja, joilla puretaan turhaa normistoa ja luodaan edellytyksiä uudelle palvelutarjonnalle. Erityisesti tämä näkyy siinä, miten hallitusohjelman tavoitteet digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi on huomioitu. Perusperiaate siirtymisestä sääntelystä palvelujen laadun varmistamiseen on ehdottoman kannatettava.
 
Liikennekaari sisältää uusia asioita, jotka suoranaisesti mahdollistavat digitaalisten palveluiden kehittämisen, kuten sovellusrajapintojen avaaminen ja yhteentoimivuus. Lupakäytäntöjen yksinkertaistaminen helpottaa liikennepalvelualalle tuloa ylipäänsä, mutta edesauttaa myös uusien palveluiden, kuten digitaalisten välityspalvelujen rakentamista ja niihin liittyviä kokeiluja. Teknologiateollisuuden valmistaville yrityksille alle 3 500 kg pakettiautoihin liittyvillä esityksillä on jonkin verran merkitystä. 
 
Digitaalisen kasvuympäristön rakentamisen mukanaan tuomat uudet palvelut, uusien logistiikka-alan toimijoiden alalle tulon helpottuminen normien purkamisen myötä sekä palvelujen pohjalle syntyvät uudet liiketoiminnot parantavat Suomen kilpailukykyä ja houkuttelevuutta toimintaympäristönä. Digitaalisuus edistää myös tietotekniikka-alan ja teknologiateollisuuden muiden toimialojen yhteistyötä ja luo edellytyksiä teknologiateollisuuden yritysten tuottavuuden ja kilpailukyvyn suotuisalle kehittymiselle.

Teollisuuden kuljetuksiin uutta palvelutarjontaa

Esityksessä mainitaan monia toimia, jotka voivat synnyttää uusia palveluita tai parantaa olemassa olevien palveluiden käytettävyyttä. Olemassa olevien palveluiden kehittyessä niiden rinnalle syntyy uutta palvelutarjontaa, kuten kuljetusten yhdistelyä. Uusien palveluiden tulee olla kaupallisella pohjalla toimivia, ja niiden tulee pyrkiä yrityksen kustannusten vähentämiseen. Lupakäytäntöjen yksinkertaistaminen helpottaa uusien toimijoiden alalle pääsyä, minkä seurauksena kuljetuskustannusten voi olettaa alenevan. 

Esityksen mukaan alle 3,5-tonnisten pakettiautojen osalta ei enää tarvittaisi liikennelupaa. Tämän voi odottaa lisäävän kuljetustarjontaa esimerkiksi lähialuekuljetuksissa. Teknologiateollisuuden kuljetuksissa painopiste tuotteiden painon ja koon perusteella säilynee raskaammilla kuorma-autoilla suoritetuissa kuljetuksissa. Keskiraskaalla tai raskaalla kalustolla tehtävien kuljetusten osalta esitys ei merkittävästi lisää kilpailua.

Matkaketjut ja rajapintojen avaaminen

Digitalisaatiolla ja julkisia hankintoja hyödyntäen pyritään matkaketjujen ja yhteentoimivien liikkumispalvelujen sekä lippu- ja maksujärjestelmien kehittämiseen. Yhteentoimivuus on sinänsä kannatettava tavoite. On kuitenkin huomioitava, että yhteentoimivuutta toteutettaessa ei päädytä tilanteeseen, jossa rikotaan yrityssalaisuuksia tai puututaan sopimusvapauteen. Liikennekaaren taustatekstissä on näitäkin aiheita käsiteltäessä todettu, että "pääpainon tulee olla markkinaehtoisissa toimissa, jolloin julkisen sektorin rooli on mahdollistava."
 
Liikennekaaren mukaan liikennepalvelun järjestäjän on tarjottava muiden palvelujen käyt-töön koneluettavassa muodossa olennaisia tietoja palvelustaan sekä sovellusrajapinnat, jotta esim. matkaketjuja voidaan rakentaa. Julkisesti tuetun liikenteen osalta pakollisuus on ymmärrettävä. Täysin yksityisen toimijan osalta tietojen antamisen ja rajapintojen avaamisen täytyy perustua vapaaehtoisuuteen ja yritysten välisiin sopimuksiin. Kannuste tietojen ja rajapintojen avaamiseen yksityiselläkin toimijalla sinänsä on, koska näin oma palvelu saadaan paremmin näkyviin ja käyttöön erilaisissa sovelluksissa.  Myönteistä on, että liikennevirastolla on mahdollisuus auttaa pk-yrityksiä tietojen ja rajapintojen avaamisessa.

Pienimuotoinen toiminta 

Pienimuotoisen toiminnan salliminen 10 000 euron vuosiansion rajoissa on kannatettavaa. Lain täsmennyksellä tältä osin edistetään jakamistaloutta ja kuljetuskapasiteetin käyttöä. Myös digitaaliset palvelut voivat varsinkin kokeiluvaiheessa hyödyntää pienimuotoisesti toimivia palveluntarjoajia helposti ja joustavasti. 
 
Teknologiateollisuuden näkemyksen mukaan alalla toimivien palveluntarjoajien tulee toimia kaikille yhtäläisten pelisääntöjen mukaan. Väljenevistä säännöistä huolimatta esitys ei saa johtaa harmaan talouden lisääntymiseen. Jos toimija työskentelee digitaalisten välittäjäpalveluiden kautta, verojenmaksu on kontrolloitavissa. Muutoin on liikennekaaressa huomioitava, miten yhteistyöllä verottajan kanssa voidaan vähentää mahdollisia väärinkäytöksiä.
 
Lisätietoja: Asiantuntija Matti Spolander
Teknologiateollisuus ry
Tel: 040-743 1998