Lausunto luonnoksista hallituksen esitykseksi laiksi jätelain muuttamisesta ja valtioneuvoston asetukseksi sähkö- ja elektroniikkalaiteromusta

Teknologiateollisuus ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausuntonsa hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi jätelain muuttamisesta ja valtioneuvoston asetukseksi sähkö- ja elektroniikkalaiteromusta.

Lausuntopyyntönne YM15/400/2013, 22.11.2013

Kuten Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2012/19/EU määrätään, on jäsenvaltioiden koottava vuosittain tiedot, mukaan lukien selvityksiin perustuvat arviot, markkinoille saatettujen jäsenvaltioissa eri tavoin kerättyjen, uudelleenkäyttöön valmisteltujen, kierrätettyjen ja hyödynnettyjen sähkö- ja elektroniikkalaitteiden sekä erilliskerätyn maasta viedyn sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määristä ja luokista painon mukaan.

Useissa jäsenmaissa tehdyissä tutkimuksissa on paljastanut, että suuria SER-virtoja jää tuottajien järjestämien takaisinottojärjestelmien  ulkopuolelle. Ainoastaan tuottajayhteisöjen järjestelmien kautta kerätyn SERin keräysaste jättää huomioimatta merkittäviä SER-määriä. Näin on myös Suomessa.

Uudelleenlaaditun SER-direktiivin onnistuneelle täytäntöönpanolle on tärkeää, että kaikki SER-virrat määritellään ja käsitellään asianmukaisesti. Tämä tarkoittaisi kaikkien SER-keräystä ja -käsittelyä harjoittavien toimijoiden yhteistoimintaa ja näiden kaikista lähteistä käsittelemänsä SERin käsittelytoimien ja tiedonkeruun raportoimista riippumatta siitä, onko se peräisin virallisesta SER-erilliskeräyksestä vai näiden järjestelmien ulkopuolelta.

Vaikka yritykset (B-B) voivat tuoda SERiä rajoitetusti tuottajayhteisöjen vastaanottopaikkoihin, ne hoitavat kuitenkin asian yleensä kahdenvälisellä sopimuksella suoraan SERiä käsittelevän yrityksen kanssa. Myös nämä virrat tulisi määritellä ja raportoida.

Jätelain muutosehdotuksen 52§ Toimet uudelleenkäytön edistämiseksi sanotaan mm. seuraavaa:

"Direktiivin mukaan jäsenvaltioiden on sähkö- ja elektroniikkalaitteiden uudelleenkäytön valmistelun maksimoimiseksi edistettävä toimintamallia, jonka mukaan keräyspaikoissa tarvittaessa huolehditaan ehjien tai korjauskelpoisten laitteiden erottelusta ennen laiteromun siirtoa muualle, erityisesti myöntämällä pääsy uudelleenkäyttöä harjoittavien yritysten tai yhteisöjen edustajille. Vaatimuksen johdosta tuottaja, tuottajayhteisö tai jakelija voisi esimerkiksi sopia uudelleenkäyttöön soveltuvien laitteiden luovuttamisesta kyseisille yrityksille varmistuttuaan, että tällä on toimintaan tarpeelliset luvat ja riittävä pätevyys muun ohella uudelleenkäytettävien laitteiden turvallisuuden ja edellisen haltijan tietosuojan varmistamiseksi".

Tämä kohta saattaa aiheuttaa erinaisia tulkintavaikeuksia erityisesti jakelijoiden ylläpitämissä keräysverkostoissa. Uudelleenkäyttökelpoisuuden arviointi ja uudelleenkäyttöä harjoittavien yritysten asianmukaisuuden tarkistaminen on jakelijoille haastava tehtävä.

Teknologiateollisuus ry
Mika Nykänen
Johtaja

Lausunto: Luonnokset hallituksen esitykseksi laiksi jätelain muuttamisesta ja valtioneuvoston asetukseksi SE-romusta