Lausunto Suomen digikompassista

Teknologiateollisuus toteaa, että digikompassin toinen luonnos on selvästi ottanut suuren harppauksen edellisestä versiosta. Luonnosta on saatu napakoitua ja selkiytettyä. Myös valtioneuvoston selontekona eduskunnalle annettava kompassi on Teknologiateollisuuden mielestä kannatettava ratkaisu. Kiitämme erinomaisesta ja avoimesta valmistelusta sekä sidosryhmien osallistamisesta. Sisällöllisesti digikompassi kattaa oikeita asioita, vaikka rakenne vielä työstämistä kaipaakin selkiyttämisen ja paremman jäsentelyn osalta. Näemme kuitenkin, että kompassin kokonaisuus tulee vastaamaan tarkoitusta koota digitalisaation ja datatalouden kansallinen kokonaiskuva ja asettaa tavoitteet kohti vuotta 2030 sekä toimia työkaluna digitalisaatiokehityksen johtamisessa ja ohjaamisessa. Teknologiateollisuus nostaa lausunnossaan esiin hyvinkin konkreettisia muutosehdotuksia, joiden avulla digikompassia pystyy kehittämään paremmin kohti yllä kuvattua tarkoitusta.

Avaa lausunto >>