Lausunto

Lausunto talousvaliokunnalle jäteveron korotuksesta

Hallitus esittää jäteveroa korotettavaksi 27 prosenttia 55 eurosta 70 euroon. Edellinen korotus tapahtui tämän vuoden alussa. Prosenttimääräisesti iso korotus on vaikutuksiltaan puhtaasti fiskaalinen. Yrityksille ei anneta tällä aikataululla mahdollisuutta ennalta reagoida suureen korotukseen. Jäteveron perusideana on verottaa vain sellaisia jätemateriaaleja, joita voidaan hyödyntää muualla. Muiden hyötykäytön kohteiden puuttuessa monesta syystä seurauksena on yrityksille välitön jätekustannusten nousu.

Teknologiateollisuus näkee, että jäteveron korotuksen vastapainona on välttämätöntä luoda kysyntää jätemateriaaleille hyötykäyttöä edistäen. Ympäristöluvituksen tulee olla sujuvampaa ja kansallisia end-of-waste-hyväksyntöjä tulee ottaa käyttöön veron korotuksen yhteydessä. Julkisen vallan tulee luoda kysyntää uusiomateriaaleille.

Kiirehdimme MARA-asetuksen laajennusta kattamaan valimohiekat ja sellaiset tuotteet, joita ei pienien volyymiensa vuoksi kannata tuotteistaa. Teollisen prosessin sivutuotteina valimohiukkojen laatu ja riskitekijät tunnetaan. Näitä tulisi voida käyttää infrarakentamiseen määritellyin reunaehdoin. Näiden hyötykäytölle tulisi luoda menettelyt, jotka eivät edellytä sijoituspaikkakohtaista erillistä luvitusta.

Julkinen hallinto hyvin toimiessaan luo kysyntää uusiomateriaaleille isoissa hankkeissa, kaavoituksella sekä priorisoimalla uusiomateriaalien käyttöä omissa tilauksissaan neitseellisten materiaalien sijaan. Materiaalien, kuten kuonat, kuljetukset ovat kalliita. Kuljetuslogistiikkaa tulee kehittää. Se voi kehittyä ainoastaan, jos riittävän suuria sijoittamiskohteita on vuosia ennakolta tiedossa. Maa-ainesten ja jätebetonin osalta tarvitaan varastointi- ja uudelleen käsittelyalueita.

Vuoden 2016 alusta tulee voimaan orgaanisen jätteen kaatopaikkakielto. Tämä ja polttokapasiteetin kasvu vähentävät kaatopaikalle sijoitettavien jätteiden määrää. Samalla tiettyjen jätteiden, kuten valimohiekat, hyötykäyttömahdollisuus kaatopaikkarakenteissa vähenee. Tämä muutos korostaa tarvetta sujuvoittaa muuta hyötykäyttöä kuin kaatopaikkarakentaminen.

Jätemateriaaleja olisi järkevää pyrkiä jalostamaan uusiotuotteiksi. Tästä hyvä esimerkki on puukivi tai komposiittituotteet, joihin jätemateriaaleja voidaan käyttää. Teollisissa prosesseissa laadunvalvonta ja turvallisuustekijät pystytään kontrolloimaan. Esitämme, että end-of-waste-hyväksyntään luodaan säädöksillä menettely, jossa hallintoviranomainen voisi hyväksyä toiminnanharjoittajan hakemuksesta jätestatuksen päättymisen. Tällainen viranomainen voi hyvin olla aluehallintoviranomainen. Suomesta puuttuu tällä hetkellä säädökset end-of-waste –menettelystä. Ympäristöluvan yhteydessä näitä päätöksiä voidaan tehdä mutta ympäristölupa on aina raskas menettely kuulemisineen jne. Sujuvampaa olisi luoda erillinen, yrityksen muusta ympäristötoiminnasta riippumaton, hyväksymismenettely jätteiden hyötykäytön edistämiseen.

Lisätietoja: jouni.lind@teknologiateollisuus.fi, p. 050 521 3305