Lausunto tekijänoikeuden yhteishallinnoinnista

Yhteishallintodirektiivi on määrä saattaa Suomessa voimaan 10.4.2016 mennessä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut direktiivin voimaansaattamiseksi ehdotuksen hallituksen esitykseksi ja kuullut valmistelutyönsä aikana keskeisiä sidosryhmiä, mukaan lukien Teknologiateollisuutta. Teknologiateollisuus on toimittanut lausunnon esitysehdotuksesta Opetus- ja kulttuuriministeriölle 11.9.2015.

Lausunto tekijänoikeuden yhteishallinnoinnistaOpetus- ja kulttuuriministeriö on ansiokkaasti pyrkinyt ottamaan sidosryhmiä mukaan valmistelutyöhön, vaikkakin tekijänoikeuden käyttäjien ääni kuuluu melko vaisusti itse hallituksen esitysehdotuksessa. Direktiivi pyritään toteuttamaan mini-implementointina, mikä on sinänsä myönteinen ilmiö; Lähtökohtaisesti jos voidaan välttää lisäsääntelyä direktiivin toteutuksen yhteydessä sen parempi hallinnollisen taakan kannalta. Yhteishallinnoinnin tapauksessa mini-implementointi ei ole kuitenkaan ollut onnistunut valinta, sillä lakihanke mahdollistaisi tässä yhteydessä laajemmankin puuttumisen tekijänoikeusmarkkinoilla ilmeneviin ongelmiin. Kilpailu- ja Kuluttajavirasto on laatinut laajan ja puolueettoman selvityksen tekijänoikeusjärjestöistä ja teosmarkkinoiden toimivuudesta (KKV selvityksiä 2/2014) ja siinä esitetyt tekijänoikeusmarkkinoiden ongelmat ovat annettavan lainsäädännön puitteissa soveltuvin osin myös ratkaistavissa. Syystä tai toisesta, selvitystä ei käsitellä hallituksen esitysehdotuksessa ollenkaan.

Toinen merkittävä ongelma esitysehdotuksessa on se, että Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää itseään lainsäädäntöä valvovaksi viranomaiseksi. Ehdotus riitelee vallan kolmijako-opin kanssa ja käytännössä tuottaa merkittävän intressiristiriidan Opetus- ja kulttuuriministeriölle. Opetus- ja kulttuuriministeriö toimii lainsäätäjän roolin lisäksi sopimuslisenssijärjestöjen hyväksyjänä ja vieläpä tekijäoikeusjärjestöjen asiakkaana siltä osin kun kyse on opetuslaitosten käyttöluvista.

Lausunto tekijänoikeuden yhteishallinnoinnista