Lausunto: Verohallinnon ohjetta tulon kohdistamisesta lykättävä

Verohallinto on lähettänyt lausuntopyynnön aiheesta tulon kohdistaminen kiinteälle toimipaikalle.

Teknologiateollisuus ry katsoo, että selkeä ohjeistus aiheesta on tarpeen. Asiaan on tulossa muutoksia OECD:n BEPS-hankkeen (Base Erosion and Profit Shifting) sekä Euroopan komission CC(C)TB-direktiiviehdotuksen (Common Consolidated Corporate Tax Base) johdosta. Kiinteän toimipaikan katsotaan muodostuvan entistä helpommin ja useammin. Tämä on omiaan lisäämään kiinteän toimipaikan verotukseen sisältyviä tulkintakysymyksiä.

Verotus uudistuu voimakkaasti

Kansainvälisen verotuksen voimakkaasti uudistuessa on toivottavaa, että maat pyrkisivät noudattamaan yhtenäistä tulkintakäytäntöä. Mikäli kansallisella tasolla tulkinta eroaa kansainvälisesti noudatetuista ohjeista, riskinä on kaksinkertaisen verotuksen lisääntyminen. Tämä aiheuttaa yrityksille epävarmuutta ja taloudellisia haittoja. Selkeä, kansainvälistä ohjeistusta noudatteleva ja esimerkein avaava Verohallinnon ohjeistus auttaisi tulkintavaikeuksissa.

Teknologiateollisuus ry katsoo kuitenkin, että tällaisenaan Verohallinnon ohjeluonnos ei tarjoa riittävän kattavasti tietoa aiheesta eikä sen ajoitus ole oikea. Ohjeen "Tulon kohdistaminen kiinteälle toimipaikalle" antamista tuleekin lykätä vähintäänkin siihen asti, kunnes OECD:n uusi tulonkohdistamisraportti (Guidance on the Attribution of Profits to Permanent Establishments), uudet siirtohinnoitteluohjeet ja luonnos OECD:n ehdotuksesta monenkeskiseksi sopimukseksi (multi-instrumentti) alkuvuodesta 2017 julkaistaan ja analysoida ohjeistuksen sisältö tämän jälkeen uudelleen.

Avaa koko lausunto tästä