Lausunto yritysten määräaikaisesta kustannustuesta

Teknologiateollisuuden jäsenyrityksille helmikuussa 2021 tehdyn yrityskyselyn mukaan 43 % yrityksistä arvioi koronapandemiasta johtuvan hiljaisimman ajan olevan meneillään nyt tai vasta myöhemmin keväällä. 29 % yrityksistä arvioi, että yrityksen tilanne toukokuussa 2021 on huono tai erittäin huono. Pandemian aiheuttama kysyntäkuoppa jatkuu ainakin kesään 2021.

Kustannustuki I ja II eivät ole soveltuneet teollisuuden vientiyrityksille edes kohtalaisesti. Satunnaisesti yritykset valikoiva toimialakriteeri on epäonnistunut. Valtiokonttorin harkintavaltaan kuuluva ”erityisen painava COVID-19- pandemiaan liittyvä syy” on epämääräinen ja sitä on sovellettu liian tiukasti. Hyväksytty on lähinnä julkisen hallinnon määräämät rajoitukset elinkeinotoiminnalle. Elinkeinon harjoittamista koskevat rajoitukset ovat vain harvassa tapauksessa syynä vientiteollisuuden liikevaihdon laskulle. Monet yritykset jättävät hakematta kustannustukea laissa mainitusta harkinnanvaraisista syistä, koska tulkintaa ei ole läpivalaistu.

Avaa lausunto