Sähkön tuontiehtojen sopimusmalli ja sen liitteeseen sisältyvät ehdot siirtopalvelulle Venäjän ja Suomen välisillä 400 kV:n rajayhdysjohdoilla noudatettavaksi sähkön viennissä Suomesta Venäjälle

Teknologiateollisuus ry:llä ei ole huomauttamista Fingrid Oyj:n ehdottamaan sopimusmalliin sinänsä.

Lausuntopyyntö 52/433/2014, 17.1.2014

Sen sijaan pidämme ongelmallisena sähkön pysyväisluonteisen viennin aloittamista Venäjälle ennen kuin sen vaikutuksista on tehty perusteellinen selvitys. Mielestämme lausuntopyynnön liitteenä toimitettu Lappeenrannan teknillisen yliopiston laatima selvitys perustuu liiaksi skenaarioihin, joiden taustalla olevien oletusten paikkansapitävyyttä ei täysin tiedetä. Selvää kuitenkin on, että Venäjän puolella sähkömarkkinoiden toiminta perustuu erilaiseen säädöstöön kuin Suomessa. Osapuolena on monopoli, jonka toimintaperiaatteista Venäjän valtio voi yksipuolisesti määrätä.

Suomessa ei ole riittävästi omaa sähköntuotantokapasiteettia ottaen huomioon talviaikaiset kulutushuiput. Riittävän sähkön saannin varmistaminen kaikissa tilanteissa on oltava energiapolitiikan keskeinen tavoite. Ennen kuin vienti Venäjälle käynnistyy, on sen vaikutukset selvitettävä perusteellisesti erityisesti huoltovarmuuden näkökulmasta.

Selvityksen jälkeen päätös viennin käynnistämisestä on käsiteltävä talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ja pyydettävä asiasta Huoltovarmuuskeskuksen lausunto.

Martti Kätkä
Ryhmäpäällikkö