Teknologiateollisuuden lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi valmisteverotuslain ja jäteverolain muuttamisesta

Valtiovarainministeriö esittää valmisteverotuslaissa vaadittavan veroilmoituksen antamista sähköisesti. Jäteverolakiin ehdotetaan vaadittavaksi jäteveroilmoituksen ohella ilmoitusta verokautena kaatopaikalle toimitetusta ei-veronalaista jätteistä.

Viite: Lausuntopyyntönne VM006:00/2014

Teknologiateollisuus ry keräsi jäsenyrityksiltään näkemyksiä siihen, kuinka paljon ilmoituksen laatiminen ei-verollisista jätteistä vaatisi lisätyötä. Osa vastanneista yrityksistä näkee ehdotetun ilmoituksen päällekkäisenä sen kanssa, että ympäristöluvan piirissä olevat yritykset raportoivat jo VAHTl-järjestelmässä EWC-koodeineen kaikki kaatopaikalle menevät jätteet. Myös ympäristöjärjestelmät edellyttävät raportointia.

Osassa yrityksiä ilmoituksen laatiminen edellyttäisi jätteiden tarkempaa lajittelua pelkästään ilmoituksen laatimisen takia, koska määrät tulisi saada tietoon. Osaile yrityksistä lisätaakkaa aiheuttaisi se, että toimitaan useilla paikkakunnilla ja useilla toimialoilla. Avoimia kysymyksiä ovat, miten ilmoitus talloin hoidettaisiin teknisesti, ja millä tavalla palvelun tuottajat raportointiin osallistuisivat.

Ehdotettu ilmoitusvelvollisuus aiheuttaisi yrityksille turhaan lisätaakkaa. Valtioneuvosto linjasi 28.2.2013: "Hallitus sitoutuu päätöksissään loppuvaalikauden aikana välttämään teollisuudelle aiheutuvien kustannusten tai sääntelytaakan lisäämistä." Katsomme, että päällekkäistä ilmoitusmenettelyä ei tule luoda. Jäteasemilla on jo olemassa seurantajärjestelmä, josta ne tuottavat ympäristöhallinnolle tiedon.

Lisäksi on otettava huomioon, että vuoden 2012 lakiuudistus jo lisäsi ilmoitusvelvoitteita kaatopaikan ja toiminnan harjoittajan välille. Ei-veronalaisista jätteistä tehdään vuosittain myös kaatopaikkakelpoisuuden vastaavuustestaus.

Sähköiseen asiointiin siirtyminen veroilmoituksessa on sinänsä kannatettava muutos. Ehdotamme siihen kuitenkin sellaisen järjestelmän luomista, jonka yritys voi suoraan integroida omaan taloushallintoon erillisten sähköisten lomakkeiden täyttämisen sijaan.

Liitteen 3 verotaulukon listassa mukana olevat tähdelliset koodit ilmeisesti viittaavat vaaralliseen jätteeseen. Tätä ei ole tuotu taulukossa esille. Koska vaaralliset jätteet eivät ole verotettavia, tulisi liitteen 3 sisältää vain ja ainoastaan verotettavat koodit.

On tärkeää, että muutoksissa ei esitetä veropohjan laajentamista. Teknologiateollisuus näkee, että kysymys ei-verotettavista jätteistä on yrityksille taloudellisesti merkittävä. Esimerkiksi rikastushiekan verollepano aiheuttaisi merkittäviä taloudellisia vaikutuksia valimoyrityksissä. Suomessa tulee säilyttää perusteknologiayritysten kilpailukyky välttämällä aiheuttamasta lisäkustannuksia yrityksille.

Teknologiateollisuus ry
Mika Nykänen
Johtaja

Lausunto: Luonnos hallituksen esitykseksi valmisteverotuslain ja jäteverolain muuttamisesta