Teknologiateollisuuden lausunto terroristisen sisällön levittämisestä

Asia: valtioneuvoston kirjelmä U 98/2018 vp – UJ 6/2019 vp

Teknologiateollisuus kiittää mahdollisuudesta lausua tässä asiassa ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

• Euroopan parlamentin kanta vie asetusehdotusta oikeaan suuntaan: säilytyspalvelujen määritelmää on syytä täsmentää. Pakottavan sääntelyn tulee olla viimesijainen keino.
• Valtioneuvoston kanta on pääasiassa kannatettava. Sitä tulee täydentää kuitenkin yritysnäkökulmalla.
• Suomen kannassa on syytä selvittää terrorismin vastaisen sisällön asetuksen soveltamista yrityksiin. Palvelut, joista aineistoa ei jaeta yleisölle on rajattava pois asetuksen soveltamisalasta.

Terrorismin vastaiseen toimintaan liittyviä velvoitteita on tähän saakka sovellettu alusta- ja säilytyspalveluiden tarjoajiin, jotka tarjoavat palveluita suurelle yleisölle. Käsillä olevassa ehdotuksessa sisältöjen poistamisvelvoite tulisi koskemaan säilytyspalveluiden tarjoajia, jotka asettavat kyseisiä tietoja kolmansien osapuolten saataville. Neuvoston yleisnäkemyksessä säilytyspalvelun tarjoajan määritelmä kattaa sellaisetkin säilytys- ja pilvipalveluyritykset, jotka tarjoavat vain teknistä infrastruktuuria eivätkä pysty valvomaan asiakkaidensa sisältöä. Euroopan parlamentin muutosehdotuksessa pilvi-infrastruktuurin tarjoajat ja pilvipalvelun tarjoajat eivät kuuluisi asetuksen soveltamisalaan.

Euroopan parlamentti esittää useammassa kohdassa muutoksia, joiden mukaan toimivaltaisen viranomaisen tulee olla yksi nimetty oikeusviranomainen tai toiminnallisesti itsenäinen hallintoviranomainen. Tämä on Teknologiateollisuuden mielestä kannatettavaa. Palveluntarjoajan valtion viranomaisilla tulee olla myös mielekäs rooli prosessissa, mukaan lukien mahdollisuus riitauttaa siellä toimivan palveluntarjoajan saama määräys.

Lähtökohtaisesti terroristisen sisällön levittämisen estäminen tulee varmistaa kehittämällä jo olemassa olevia vapaaehtoisuuteen perustuvia toimenpiteitä. Teknologiateollisuus kannattaa Euroopan parlamentin ehdotusta siitä, että palveluntarjoajien proaktiiviset toimenpiteet eivät olisi pakollisia vaan vapaaehtoisuuteen perustuvia.

Helsingissä, lokakuun 1 päivänä 2019

Teknologiateollisuus ry