Teknologiateollisuus ry:n lausunto hallituksen esityksestä ydinvastuulain ja ydinvastuulain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta

Viite: Lausuntopyyntö diaarinumero VN/6630/2019

Esityksen pääasiallinen sisältö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi ydinvastuulain ja ydinvastuulain muuttamisesta annetun lain muuttamiseksi.

Esityksessä ehdotetaan ydinvastuulain (484/1972) ja ydinvastuulain muuttamisesta annetun lain (493/2005) muuttamista. Vakuutuksella katettavat ydinlaitoksen haltijan vastuumäärät porrastettaisiin ydinvastuulaissa, ja tapauskohtaisesta päätöksenteosta vastuumäärän alentamiseksi luovuttaisiin. Energiantuotannossa käytettävän ydinlaitoksen haltijan vastuumäärää nostettaisiin.

Lisäksi säädettäisiin erityisestä vakuutustakuusta, jonka valtioneuvosto voisi säädettyjen edellytysten täyttyessä antaa sellaisen henkilövahingon korvaamista varten, joka ilmenee myöhemmin kuin 10 vuoden kuluessa mutta enintään 30 vuoden kuluessa ydintapahtumasta.

Esityksessä esitetään lisäksi, että eduskunta antaisi suostumuksensa niin sanottua vastavuoroisuusperiaatetta koskevan varauman tekemiseksi Pariisin yleissopimuksen (SopS 20/1972) vuonna 2004 sovitun muutospöytäkirjan ratifioinnin yhteydessä.

Esityksen tavoitteena on nostaa energiantuotannossa käytettävän ydinlaitoksen haltijan vakuutuksella katettava vastuumäärä tasolle, joka kattaa vuoden 2004 muutospöytäkirjalla muutetun Brysselin lisäyleissopimuksen mukaisen ydinlaitoksen sijaintivaltion vastuun määrän.

Vastuumäärien porrastamisen tavoitteena on asettaa kulloinkin soveltuva vastuumäärä tasolle, joka vastaa kyseessä olevan ydinlaitoksen tai toiminnan laatuun liittyvää riskiä ja mahdollisten vahinkoseurausten laajuutta, sekä vähentää hallinnollista taakkaa ja lisätä ennustettavuutta.

Vakuutustakuusta säätämisen tavoitteena on luoda järjestely, jolla varmistetaan ydinlaitoksen haltijan kyky korvata mahdolliset vahingot myös tilanteessa, jossa kattavaa vakuutussuojaa ei ole muutoin saatavissa.

Teknologiateollisuus ry:n lausunto

Hallituksen esityksessä ei ole otettu huomioon pienreaktoreita. Pienreaktorien vastuu- ja vakuutusmäärien pitää olla riskiperustaiseen tarkasteluun nojautuen huomattavasti alempi kuin suurten ydinreaktoreiden. Sopiva taso on suuruusluokkaa 100 miljoonaa euroa. Muiden ydinlaitosten ja käytetyn ydinpolttoaineen kuljetusten vastuumääräksi pitäisi riskiperustaiseen tarkasteluun nojautuen alentaa esitetystä merkittävästi. Sopiva taso näillekin olisi suuruusluokkaa 100 miljoonaa euroa. Lisäksi työ- ja elinkeinoministeriön tulisi luoda edellytykset toimivalle ydinvastuuta koskevalle vakuutusmarkkinalle.

Lausunto on jätetty työ- ja elinkeinoministeriölle 1.12.2020 sähköisen lausuntopalvelun kautta.

Johtava asiantuntija Martti Kätkä, martti.katka@teknologiateollisuus.fi