Lausunto

Teknologiateollisuus ry:n lausunto julkisten hankintojen kansallisesta strategiasta

Tähän asiakirjaan on koottu Teknologiateollisuuden Lausuntopalvelu.fi:hin tallennetussa lausunnossa nostetut huomiot.

Lisätietoja: innovaatiopolitiikan päällikkö Heikki Kuutti Uusitalo, heikki.kuutti.uusitalo@teknologiateollisuus.fi

Yleistä

Teknologiateollisuus ry pitää kansallista hankintastrategiaa tarpeellisena. Katsomme, että strategian tärkein tahtotila on otsikoitu ”toimivat palvelut, laatu, osallisuus, markkinat”. Perusteluna tähän on se, että hankinnoilla on valtava merkitys. Julkinen sektori hankkii Suomessa palveluita, tavaroita ja rakennustöitä vuosittain noin 35 miljardilla eurolla. On tärkeää, että julkiset hankinnat tehdään uusia tehokkaampia toimintatapoja edistäen sekä laatua ja elinkaaritaloudellisuutta korostaen.

Toiseksi tärkeimpänä tahtotilana Teknologiateollisuus pitää ”innovaatiot”-otsikon alle koottua sisältöä. Innovatiiviset julkiset hankinnat voivat alentaa kustannuksia ja tehostaa toimintoja hyvin monenlaisissa hankkeissa. Ne antavat veronmaksajalle enemmän vastinetta rahalle, nostavat Suomen innovaatiotoiminnan intensiteettiä, ja yritykset saavat ratkaisuilleen tärkeitä referenssejä.

Kolmanneksi nostamme ”kyvykkyydet”-otsikon. Julkisten hankintojen parantamisen käytännön haasteet eivät ole tavoitteiden asettamisessa vaan niiden toteutuksessa julkisen hallinnon eri tasoilla.  Varsinkin kuntien hankinnoissa hintapainotteisuus voittaa kriteerinä liian usein laadun ja elinkaaritaloudellisuuden.

Teknologiateollisuus ry on osaltaan valmis sitoutumaan kansallisen julkisten hankintojen strategian kaikkien tavoitteiden edistämiseen, ja katsomme, että luonnos kansallisesta hankintastrategiasta on pääosin toteuttamiskelpoinen.

Teknologiateollisuus ry alleviivaa myös teollisuudessa tehtävää vähähiilisyystyötä strategiassa mainitun ekologisen kestävyyden näkökulmasta.

Strateginen johtaminen -tahtotila

Teknologiateollisuus kannattaa ajattelutapaa, jossa hankintastrategia nähdään koko organisaation, ei vain hankinnasta vastaavan yksikön, asiana.

Julkisen datan parempi hyödyntäminen, tekoälyn käytön edistäminen ja muiden digitalisaation tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen tulee ottaa mukaan hankintastrategioihin. 

Nykyään varsinkin kuntien hankinnoissa hinta voittaa kriteerinä liian usein laadun ja elinkaaritaloudellisuuden. Teknologiateollisuus ry:n mukaan elinkaaritaloudellisuus, johon liittyvät myös kestävän kehityksen tavoitteet, tulee nostaa julkisten hankintojen ohjaavimmaksi strategiseksi periaatteeksi.

Teknologiateollisuus pitää tärkeänä, että huoltovarmuuden ja kriisitilanteen toimitusvarmuuden näkökulmat otetaan huomioon julkisissa hankinnoissa.

Strategiassa esitetään, että hankinnat ovat osa organisaatioiden tulos- ja omistajaohjausta. Teknologiateollisuus pitää linjausta ja siihen liittyviä toimenpide-ehdotuksia erinomaisina. Ministeriöiden tulee aktiivisesti ohjata toimialojaan eri keinoilla (säädösohjaus, strategiaohjaus, omistajaohjaus) ja asettaa innovatiivisille hankinnoille tavoitteet ja mittarit, jotta virastot, korkeakoulut, sote-toimijat jne. ryhtyvät laajamittaisesti toteuttamaan innovatiivisia hankintoja.

Kyvykkyydet-tahtotila

Teknologiateollisuus pitää huomion kiinnittämistä kyvykkyyksiin ratkaisevana. Hankintayksiköiden henkilöstön koulutus, uusien toimintamallien opettaminen ja hankkijoiden mindsetin muutos ovat välttämättömiä edellytyksiä hankintatoimen kehittämisessä.  

Hankintayksiköiden koulutus on innovatiivisten hankintojen edistämisen työläin vaihe.  Suomessa on tuhansia hankintayksiköitä, joiden henkilöstön toimintatavat ja ajattelutapa on saatava tukemaan hankintojen edistämistä prosessin teknistä läpivientiä syvällisemmin. 

Keino-osaamiskeskuksen tavoitteisiin ja mittareihin tulee määritellä koko maan kattavan innovatiivisten hankintojen koulutusohjelman suunnittelu ja toteutus sekä pysyvän neuvontapalvelun ylläpito yhdessä sopivien kumppanien kanssa. Koulutuksen ja palvelun tulee olla myös yritysten käytettävissä. Koulutuksen ja neuvontapalvelun toteutukseen on varattava siihen tarvittavat lisäresurssit.

Toimenpiteeksi esitetään, että onnistuneille hankinnoille tavoitellaan medianäkyvyyttä. Teknologiateollisuus ry on mielellään mukana viestintäkumppanina asiassa.

Pienet ja usein aliresursoidut hankintayksiköt eivät itse kykene tuottamaan edistyneisiin hankintoihin tarvittavia dokumentteja. Konkreettisena apuvälineenä tarvitaan malliasiakirjoja. Niitä laadittaessa tulee hyödyntää tunnistettuja hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja sekä julkisten hankintojen kansallista strategiaa. 

Toimivat palvelut, laatu, osallisuus, markkinat -tahtotila

Teknologiateollisuus painottaa yksityisen sektorin osaamisen hyödyntämistä nykyistä paremmin lisäämällä hankintayksiköiden ja palvelutuottajien vuorovaikutusta aivan hankintaprosessin alussa. Prosessin alkuvaihe on se, jolloin tulevista kustannuksista sidotaan valtaosa.

Innovaatiot-tahtotila

Teknologiateollisuus pitää innovatiivisia julkisia hankintoja suurena mahdollisuutena Suomelle. Innovatiivisten julkisten hankintojen edistäminen kytkeytyy kaikkiin strategiassa kuvattuihin tahtotiloihin.

Strategiassa tavoitellaan kehitysmyönteisesti ajattelevaa ja rohkeasti toimivaa julkista sektoria, joka hyödyntää innovatiivisia julkisia hankintoja kehityshaasteiden ratkaisemisessa. Teknologiateollisuus pitää tavoitetta erittäin hyvänä. Lähes kaikissa julkisissa hankinnoissa pystytään hyödyntämään nykyistä paremmin palvelutuottajien osaamista ja innovaatiokykyä. Innovaatiokumppanuushankinnassa palvelu ja toimintamalli voidaan skaalata pilottihankkeesta valtakunnalliseksi yhdellä hankinnalla, mikä mahdollistaa yritysten tavanomaista voimakkaammat innovaatiopanostukset. Merkittäviä mahdollisuuksia tarjoavat mm. sosiaali- ja terveysalan digipalvelut, rakennetun ympäristön tieto- ja älypalvelut, ict-palvelut, liikennepalvelujen systeemiset muutokset, kansalaisten tieto- ja lupapalvelut, digitaaliset oppimisympäristöt ym. 

Teknologiateollisuus pitää julkisen sektorin ja yritysten kumppanuuksia erinomaisena tapana parantaa julkisia palveluja tuomalla niihin uusinta teknologiaa ja edistyneitä ratkaisuja. Samalla lisätään Suomen TKI-intensiteettiä, luodaan pohjaa yritysten investoinneille Suomessa ja synnytetään uusia korkean osaamisen työpaikkoja.

Teknologiateollisuus kannattaa esitystä, että innovatiivisten hankintojen määrää kasvatettaisiin 10 %:iin kaikista hankinnoista.

Teknologiateollisuus pitää erittäin tärkeänä ehdotusta, että kehitysmyönteisyyden ja rohkeuden lisäämiseksi kehitetään riskienjako- ja kannustemalleja. Kannatamme toimenpide-esitystä, jossa laaditaan selvitys erilaisten riskienjako- ja kannustemallien käyttöönotosta sekä käynnistetään kokeiluja, joissa riskienjako- ja kannustemalleja sovelletaan.

Riskienhallintatyökalu on välttämätön innovatiivisten hankintamenettelyjen käytön edistämiseksi erityisesti pienissä hankintayksiköissä. Erityisesti kokeilu- ja referenssihankkeiden edistämiseksi riskienhallinnan tulee olla kunnossa. Kotimaiset referenssihankkeet ovat äärimmäisen tärkeitä yrityksille kansainvälistymisen edistämiseksi. Näissä hankkeissa epäonnistumisen riski on kuitenkin tavanomaista hanketta korkeampi, eikä yksittäisten hankintayksiköiden intressissä ole kantaa yksin tällaista riskiä.

Ekologinen kestävyys -tahtotila

Strategiassa linjataan, että Suomen julkiset hankinnat tukevat Suomen hiilineutraalisuustavoitetta 2035 ja kiertotalouden toteuttamista. Teknologiateollisuus kannattaa tavoitetta. Halvimman hankintahinnan sijaan vertailuperusteeksi tulee nostaa esimerkiksi elinkaarikustannusten vertailu, elinkaaren aikainen hiilijalanjälki ja toiminnan vastuullisuus. Kierrätettävyys on huomioitava jo suunnitteluvaiheessa. Tarjousten arvioinnissa tulee hyödyntää jo kehitettyjä laskenta- ja arviointimenetelmiä.