Teknologiateollisuus ry:n lausunto koskien valtioneuvoston periaatepäätöstä Kiertotalouden strategisesta ohjelmasta

Kiertotalouden strategisen ohjelmaesityksen visioon Teknologiateollisuus ry:n on helppo yhtyä.

Kiertotalouden avulla voimme vahvistaa vientivetoista taloutta ja työllisyyttä samalla kun käytämme luonnonvaroja kestävällä tavalla. Kiertotalouden läpimurto toteutuu varmimmin innovaatioiden, digitaalisten ratkaisujen, fiksun sääntelyn sekä vastuullisten sijoittajien, yrittäjien ja kuluttajien avulla. Suomella on kaikki edellytykset tarjota kansainvälisille markkinoille yritystemme kestäviä ratkaisuja.

Tavoitteet ovat hyvin kunnianhimoisia ja esimerkiksi luonnonvarojen käytön absoluuttisen määrän rajoittaminen ei ole mielekäs tavoite Suomen kaltaisessa avoimessa vientitaloudessa.

Teknologiteollisuus ry tekee aktiivisesti ja pitkäjänteisesti työtä kiertotalouden edistämiseksi yli toimialarajojen. Teollisuuden ja teknologian rooli on aivan keskeinen tarvittavien ratkaisujen luojana ja käyttäjänä. Kiertotalousohjelman toimeenpanemiseksi Teknologiateollisuus ry tulee laatimaan oman suunnitelman vähähiiliseen kiertotalouteen siirtymiseksi ja tarjoamme osaamistamme mielellämme myös perustettavaan Kiertotalousohjelman johtoryhmään.

Lue koko lausunto