Ympäristöministeriön asetuksen (419/2013) muuttaminen

Asetuksen muutoksella toimenpannaan komission antamat delegoidut direktiivit (18.10.2013), joilla myönnetään poikkeuksia RoHS-direktiivin liitteisiin Ill ja IV.

Lausuntopyyntönne YM2/400/2014, 26.2.2014

Teknologiateollisuus ry esittää seuraavaa:

Komission delegoidut säädökset voidaan toimeenpanna asetuksen muutoksella, mutta lainsäädännön muutoksista tulee tiedottaa tehokkaammin.

Kansallisen lain (vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa (397/2013)) 18 § määrätään ympäristöministeriötä ja Turvallisuus- ja kemikaalivirastoa tiedottamaan näiden vaarallisten aineiden rajoituksista ja poikkeuksista sekä niihin liittyvistä muutoksista.

Haluamme korostaa, että tiedotusta ei ole toimeenpantu riittävän hyvin. Ministeriölle ja markkinavalvontaorganisaatiolle tulee varmistaa tarvittavat asiantuntijaresurssit sekä keskusteluyhteys teollisuuden asiantuntijoiden kanssa. Teknologiateollisuuden tavoitteena on, että pystymme yhdessä kehittämään lainsäädäntöä suotuisaan suuntaan, käsittelemään asianmukaisesti esim. poikkeuksiin tapahtuvat muutokset ja uudet ainekieltoehdotukset, sekä tarjoamaan tukea yrityksille tässä yhteydessä esille nousevissa kysymyksissä.

Teollisuudella on hyviä kokemuksia ekosuunnittelulain yhteydessä perustetusta Turvallisuus ja -kemikaaliviraston ylläpitämästä neuvonta- ja opastuspalvelusta (www.ekosuunnittelu.info) ja siihen liittyvistä toimenpiteistä (esim. Ekosuunnittelufooru­mi). Ehdotamme samantyyppistä toimintaa myös tämän lainsäädännön toimeenpanoon.

Teknologiateollisuus ry:n asiantuntijat ovat tarvittaessa valmiita osallistumaan tietoverkoston kehittämiseen.

Teknologiateollisuus ry
Mika Nykänen