Näkökulma

Tieto lisää vastuullista toimintaa

Ilmastonmuutos, pakolaisongelmat, muovit vesilintujen vatsassa, kauppasota. Maailman ongelmat ovat yhtä paremmin meidän kaikkien tiedossa. Tiedon lisääntyminen on hyvä asia, vaikka tiedot sinällään eivät aina olisi hyviä. Kun tiedämme, mitä ja missä ongelmat ovat, voimme tarttua niihin ja ennen kaikkea hakea niihin ratkaisuja. Tästä muistutettiin myös valimo- ja konepajayhtiö Leino Groupin 120-vuotisjuhlaseminaarissa, jonka teemana oli vastuunkantajat.

Ilmastonmuutos on ongelmista pahin

Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark korosti Leino Groupin marraskuisessa juhlaseminaarissa, että ilmastonmuutos on kaikista maailman ongelmista pahin ja vaatii koko ihmiskunnalta välittömiä toimenpiteitä. Kulutuskäyttäytymisen on muututtava myös länsimaissa. Teknologiayritykset ovat ratkaisijan roolissa, sillä teknologiainnovaatioista odotetaan apua kiperimpiin ilmastonmuutosta aiheuttaviin ongelmiin.

Ihmiset tarvitsevat energiaa elääkseen, mutta valitettavasti käyttämämme energia on vielä toistaiseksi lähtöisin ennen kaikkea fossiilisista energialähteistä. Siksi ilmastonmuutos yhä kiihtyy.

”Päästötön sähkö on tulevaisuuden avaintekijä”, Lundmark painotti. ”Julkista rahaa tulee suunnata tutkimus- ja tuotekehitystyöhön, myös aikaisen vaiheen innovaatioihin, jotta saamme ratkaisuja ilmastonmuutoksen nopeampaan hidastamiseen.”

Tämä on tärkeä viesti ensi keväänä valittavalle eduskunnalle ja maan uudelle hallitukselle.

Vahvasti vastuullinen sukuyhtiö

”Vastuullisuus on meillä sisäänrakennettu elementti, se on DNA:ssamme”, Leino Groupin hallituksen puheenjohtaja Liisa Leino totesi.

Tämä ei ole pelkkä korulause. Yritysten vastuullisuutta ja nettovaikutusta tutkiva Upright Project on selvittänyt Leino Groupin nettovaikutuksen ympäristölle, yhteiskunnalle, ihmisten hyvinvoinnille ja tiedon lisäämiselle. ”Vaikutuksemme on vahvasti positiivinen”, Leino hymyilee.

”Vastuulliselle yritykselle asiakas on tietenkin ykkönen. Asiakastyytyväisyys ratkaisee yrityksen kestävän kehityksen jatkuvuuden.” Tyytyväisyyden avaimia ovat Leino Groupissa muun muassa toimitusvarmuus ja sovitusta laadusta huolehtiminen. Myös jo toimitetusta tuotteesta kannetaan vastuu: jos asiakas soittaa ongelman kohdatessaan, ongelmat ratkaistaan hänen kanssaan välittömästi.

Toimintavarmuus, laadukkuus, pitkäjänteinen asiakassuhde. Nämä toteutuvat vain, kun resurssit, laitteet ja osaaminen ovat kunnossa.

”Henkilöstön osaaminen ja osaamisen kehittäminen ovat kaiken a ja o”, Leino kertoo. Valimot kouluttavat nykyisin henkilöstöään paljon itse, koska julkisen koulutuksen määrää on vähennetty. Näin on myös Leino Groupin valimossa. Henkilöstö on tiimi ja työsuhteet pitkiä. Hyvä maine parantaa yrityksen tilannetta myös uusia työntekijöitä rekrytoitaessa.

Valimoissa valmistetaan sulasta metallista valukappaleita, esimerkiksi koneen osia, työkaluja tai muita esineitä tai niiden aihioita. Tuotantoon tarvitaan paljon energiaa. Valimoiden energiankäyttö on merkittävästi tehostunut teknologiainnovaatioiden ja uudistuvien tuotantoprosessien takia viimeisten vuosikymmenten aikana. Käytettävät raaka-aineet ovat Leino Groupissa lähes 100 prosenttia kierrätysterästä. Valussa käytettävästä hiekastakin jo 80 prosenttia kiertää.

”Auditoimme ja parannamme jatkuvasti tuotantoamme tiukkoja ympäristölupia noudattaen”, Liisa Leino kertoo. ”Ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa. Vain vastuunsa kantavalla yhtiöllä on tulevaisuutta, jatkuvuutta ja menestystä. Siksi myös me teemme osuutemme ilmastonmuutoksen hidastamisessa niin hyvin, kuin vain voimme”.

 

Teksti:

Nora Elers
@noraelers

Artikkeli on mukana Teknologiateollisuuden marraskuun uutiskirjeessä.