Suomalainen teknologia ratkomaan maailman ilmastohaasteita

|
Kjell Forsén

Ilmastobisnes, vähähiilisyys ja kiertotalous ovat teemoja, jotka ovat puhuttaneet teollisuuden kärkiyrityksiä erityisesti parin viimeisen vuoden aikana ja pidempäänkin. Väestön lisääntymisen ja ilmastonmuutoksen tuomat haasteet avaavat merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille.

Teolliset innovaatiot ovat pitkään olleet Suomen menestyksen perusta. Suomalaiset teknologiayritykset menestyvät nyt erityisesti aloilla, joilla vaaditaan puhtaampia, ns. cleantech sovelluksia. Ilmasto- ja  vähähiilisestä liiketoiminnasta voi hyvin kehkeytyä Suomen seuraava menestystarina. Sitran selvityksen mukaan kiertotalous on Suomelle 1,5 – 2,5 miljardin arvonlisäyksen kokoinen mahdollisuus ja yksi nopeimmin kasvavista liiketoiminta-alueista maailmalla.Smart & Clean -säätiö on perustettu luomaan pääkaupunkiseudulle ja Lahden alueelle maailmanluokan referenssialuetta puhtaan ja älykkään teknologian näyteikkunaksi.

Kiertotalous on yksi nopeimmin kasvavista liiketoiminta-alueista maailmalla. 

Suomi ja pääkaupunkiseutu ovat hyviä pilottikohteita, kunhan katse pidetään alusta alkaen vahvasti vientimarkkinoilla, joita referenssialueella yritetään houkutella. Vaisalan tapauksessa viennin osuus myynnistä on tyypillisesti 98 prosenttia vuodesta vuoteen. Koko 80-vuotinen menestystarinamme sai alkunsa vientikaupasta, kun MIT:ssa oli tarve ymmärtää sääilmiöitä tarkemmin. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen on yksi avaintekijöistä, sijaitsevatpa he missä päin maailmaa tahansa. Yksi cleantech-sektorin ehdottomia etuja on, että tuotteet pyrkivät ratkaisemaan ongelmia, jotka eivät rajoitu yhteen tai muutamaan paikalliseen markkinaan. Puhdasta vettä, ilmaa, energiaa ja ruokaa kun tarvitaan muuallakin kuin Pohjoismaissa, resursseja säästäen. Teknologiajohtajuus yhdistettynä kaupalliseen osaamiseen ja korkeaan koulutustasoon on vienyt suomalaisyrityksiä maailmalle. Nyt täytyy vielä saada yritykset vahvemmin mukaan suunnittelemaan ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin.

Vastuullisilla cleantech-ratkaisuilla lisäarvoa asiakkaalle

Yllätä asiakas positiivisesti. Hän ei välttämättä kysele kestävän teknologian perään, vaan hakee usein luotettavuutta ja kustannustehokkuutta prosesseihinsa. Tuotesuunnittelua ja -konseptointia tulisikin kehittää niin, että muun suunnittelun ohella pyritään ratkomaan myös asiakkaan epäsuoria - kuten ilmastoon liittyviä - haasteita. Otetaan esimerkki Vaisalan portfoliosta: mittaamalla kosteutta tuotantoprosessissa tavoitellaan laadukkaampaa lopputuotetta tai tasaisempaa laatua. Mittaamisen sivutuotteena kuitenkin hävikki ja energiankulutus usein laskevat, ja vältytään kalliilta konerikoilta. Kestävyys ja vastuullisuus suunnitellaan osaksi tuotetta, vaikkei se olisikaan asiakkaan primääritarkoitus.

Tavoitteena maailman paras

Vaikka asiakas arvostaisikin sitä, että Vaisalan tuotteet on valmistettu vastuullisesti Suomessa uusiutuvaa energiaa ja lyhyitä toimitusketjuja hyödyntäen, ei se muuta sitä tosiasiaa, että tarjouskilpailussa vastuullisuutta pisteyttävät vain harvat edelläkävijäorganisaatiot, ja nekin pienellä painolla.

Uudet ratkaisut vaativat käyttäjältä edelläkävijäasennetta.

Monen yrityksen tuska onkin opettaa asiakas hyödyntämään uutta ja kestävämpää teknologiaa tavalla, jota asiakas ei ole tullut edes ajatelleeksi. Tästä Vaisalan esimerkkinä akustisen signaalin heijastumaa hyödyntävä, siirrettävä tuulenmittauslaite, jollaisia käytetään tuulipuiston optimaalisen paikan valintaan. Vallitseva teknologia on rakentaa maastoon jopa 200 metriä korkeita mastoja, joihin asennettavat tuuli- ja muut sääanturit seuraavat olosuhteita vähintään vuoden ajan. Edullisen ja siirrettävän, yhtä tarkkaan mittaustulokseen yltävän tuotteen edut ovat ilmeiset, mutta uudet ratkaisut vaativat vielä tänään käyttäjältä edelläkävijäasennetta.

Mitä teknologioita teidän yrityksenne tarjoaa ilmastohaasteen ratkaisemiseksi?

Kjell Forsén
Toimitusjohtaja
Vaisala Oyj