Suomi tarvitsee laadukkaampaa IT:tä

|
Heikki Nikku

Yhteiskuntamme, Oy Suomi Ab, ja sen sisällä toimivat yritykset kohtaavat yhä kovempaa kansainvälistä kilpailua usein erittäin pitkälle kehitettyjen digitaalisten liiketoimintaprosessien muodossa. Nettikaupat, yli rajojen kulkevat toimitukset, tehokkaat automatisoidut palveluprosessit jne. haastavat kaikki yritykset tarkastelemaan omaa liiketoimintaansa. Yritykset ovat yhä riippuvaisempia siitä, miten kustannustehokkaasti ja monipuolisesti pystymme hyödyntämään ICT:tä ja digitaalisia palveluja. Heikko laatu aiheuttaa ylisuuria kustannuksia, hidastaa kehitystä ja syö kilpailukykyämme. Siksi laadun on parannuttava myös ICT-ratkaisujen tuottamisessa.

Tietotekniikan liiton parin vuoden takaisen IT-barometrin mukaan Suomessa ICT-toimialan projekteista alle puolet valmistuu aikataulussaan ja budjetissaan. Usein taustalla on aivan järkeenkäypiä selityksiä, kuten projektin sisällön kasvattaminen aikataulu- ja budjettipäätösten jälkeen, mutta ilmeistä on myös toimialan heikko traditio laadun valvonnassa ja kehittämisessä.

Johtamani CGI:n maayhtiö työllistää jo 3 500 meistä suomalaisista. Koko toimialamme moninkertaisesti saman määrän. Siksi haluan osaltani pitää huolta paitsi Suomen ja suomalaisten yritysten kilpailukyvystä myös työpaikoista. Aikana, jolloin moni työtehtävä hoidetaan halvemmin kaukomailla, meidän tulevaisuutemme on vain korkeassa osaamisessa ja laadukkaassa työnjäljessä.

ICT-ratkaisujen laadun, saati koko toimialan laatukulttuurin muuttaminen ei käy yhdessä yössä. Tässä on kuitenkin suunta, johon haluan johtaa omia joukkojani. Meillä kaikki lähtee asiakkaan nostamisesta tiukemmin kaiken toiminnan keskiöön. Lupauksemme globaalisti on, että 95 % projekteista toimitamme ajallaan ja budjetissa. Asiakkaiden tyytyväisyystaso pitää asteikolla 1-10 olla meillä yli 9.

Vielä emme mekään pysty täyttämään asettamiamme tavoitteita. Mutta matka näiden, puolitoista vuotta sitten asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen on alkanut ja edennyt vauhdikkaasti. Reilussa vuodessa projektitoimitustemme osumatarkkuus ja asiakastyytyväisyys ovat harpannut toimialan keskiarvon tienoilta yli 80 %:iin ja asiakasarvosanoissa yli 8:n. Koulutermein ilmaistuna olemme kasvaneet tyydyttävien joukosta hyväksi. Nyt jatkamme työtä kohti kiitettäviä arvosanoja.

Nyt nämä lupaukset ja tavoitteet ohjaavat meidän toimintaamme. Mutta tulevaisuudessa toivon näiden tavoitteiden toteutuvan myös koko toimialallamme. Globaalissa kilpailussa Suomi tarvitsee elinvoimaista ICT-toimialaa enemmän kuin koskaan.

Heikki Nikku
toimitusjohtaja
CGI Suomi Oy