corridors

Minna Helle: Ylityökiellot hankaloittavat tes-neuvotteluja ja voimistavat suhdannekäännettä

Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Helle pitää erittäin valitettavina Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron julistamia ylityökieltoja. Painostustoimet hankaloittavat työmarkkinaneuvotteluja sekä vaikeuttavat yritysten toimintaa ja toimituksia asiakkaille.

– Teknologiateollisuus pitää kuitenkin myönteisenä, että liitoilla on edelleen neuvotteluyhteys.  Työnantajapuolen tavoitteena on, että työmarkkinaratkaisut saadaan aikaan mahdollisimman nopeasti. Nyt on tärkeää keskittyä neuvotteluihin eikä työmarkkinahäiriöihin, Helle sanoo.

Teollisuusliitto ilmoitti perjantaina, että se aloittaa teknologiateollisuudessa koko toimialaa koskevan ylityökiellon maanantaina 4. marraskuuta kello 00.00. Ylityökielto päättyy perjantaina 15. marraskuuta kello 24.00. Ylityökielto koskee teknologiateollisuuden, pelti- ja teollisuuseristysalan ja malmikaivosten sopimusaloja sekä puolustusministeriön työpaikkoja. Pron ylityökielto ajoittuu samaan aikaan ja koskee teknologiateollisuuden toimihenkilötehtäviä. Pron ylityökiellosta ilmoitettiin liiton nettisivuilla, työnantajaliitolle ei ole toistaiseksi tehty virallista ilmoitusta.

– Ylitöiden teettäminen ei ole tavoiteltavaa, mutta asiakassuhteista huolehtiminen ja toimitusvarmuus voivat joskus sitä edellyttää. Monissa yrityksissä myös työvoimapula lisää tarvetta ylitöihin, Helle sanoo.

Kyseiset työehtosopimukset umpeutuivat lokakuun lopussa, ja sopimukseton tila alkoi perjantaina 1. marraskuuta. Pisimmälle päästiin Teollisuusliiton kanssa käydyissä neuvotteluissa. Ratkaisu uudesta sopimuksesta jäi kiinni ennen muuta kustannustasosta eli siitä, millainen kustannusvaikutus uudella sopimuksella voi olla heikkenevässä taloustilanteessa.

Työmarkkinajohtaja Minna Helle, puh. 050 341 4884